Vrees Me - Boek recensie

zondag 18 februari 2018

'Je kunt me niet aanraken,' fluister ik. Ik lieg, maar dat zeg ik niet. Hij kan me aanraken, maar dat zal ik nooit vertellen. Raak me alsjeblieft aan, is wat ik wil zeggen. Er gebeuren dingen als mensen me aanraken. Vreemde dingen. Slechte dingen. Dode dingen. Niemand weet waarom de aanraking van Juliette dodelijk is, maar Het Herstel heeft grootse plannen met haar. Ze willen haar gebruiken als wapen in hun strijd voor een alleenheerschappij. Maar Juliette heeft haar eigen plannen. Ze vindt voor het eerst in haar leven de kracht om terug te vechten, en om aan een toekomst te denken met de jongen van wie ze dacht dat ze hem voor altijd kwijt was. "Verslavend, heftig en vol romantiek. Ik ben jaloers. Ik kon het niet wegleggen."

2018 lijkt het jaar te worden waarin ik eindelijk de boeken lees die al tijden op mijn leeslijst staan. Zo ook de Touching Juliette serie. Op een van mijn vele tripjes naar de bieb viel mijn oog op dit rijtje boeken, en ik besloot Vrees Me maar mee te nemen, niet eens zeker wetend of ik er aan toe zou komen. Maar ik kwam er aan toe, en begon er met veel verwachtingen aan.

Vrees Me is dus een van die bekende young adult series. Het gaat over de wereld die totaal veranderd is, met een hoofd personage die midden in de chaos staat en een grote rol heeft om dit alles te stoppen. Er zijn vele series zoals deze, maar toch zijn ze allemaal anders.
Het verhaal begon erg rustig, maar erg interessant. En na een paar hoofdstukken begon het spannender en nóg interessanter te worden. Eigenlijk gebeurde er niet super veel, en het leek zich voor mij af en toe te herhalen. Maar toch was het zo goed, en wilde ik zo ontzettend graag doorlezen. Het is aangrijpend, en hield me geïnteresseerd door alle bladzijdes heen.

We volgen her verhaal door de ogen van Juliette, een meisje dat van wegen haar 'gave' niemand kan aanraken. Haar aanraking is namelijk dodelijk. Dit zorgt er voor dat Juliette ontzettend eenzaam en kwetsbaar is. Haar gave maakt haar super sterk en geeft haar macht, maar hier heeft ze angst voor. Ze haat het. Juliette is iemand van weinig woorden, maar ze heeft altijd wel haar mening klaar en weet heel goed wat ze wil. Ze heeft haar zwaktes, maar is ook ontzettend sterk!
Adam is de o zo geliefde, knappe, lieve jongen waar young adult lezers zo dol op zijn. Maar om eerlijk te zijn kreeg ik weinig hoogte van hem. Ik kreeg een achtergrond verhaal te horen, maar ik had hier graag meer over willen lezen, ik had meer over Adam willen lezen.

Jeetje, geef me alle boeken van Tahereh Mafi alsjeblieft! Ze wist dit verhaal zo goed te brengen. Ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen, maar ze weet de lezer vast te houden tot het eind, waar ze het nog vasthoudt zodat ik dolgraag verder wil gaan lezen!

Wauw, ik wil het liefst nu verder lezen. Wat ben ik blij dat ik deze serie alsnog heb opgepakt, en wat ben ik blij dat ik nog een aantal boeken heb te gaan. Ik moet maar snel naar de bibliotheek!

Titel: Vrees Me
Auteur: Tahereh Mafi