mini boek recensies

woensdag 25 maart 2020

De laatste tijd merkte ik dat ik het steeds minder leuk ging vinden om recensies te schrijven en dit vind ik behoorlijk jammer. De laatste vijf jaar schrijf ik met veel plezier recensies en tijdens het lezen van een boek bedenk ik al wat ik er over wil schrijven, maar de laatste tijd was de zin naar het recenseren weg. Ik wil het toch graag blijven doen, maar mezelf niet al te veel dwingen en toen kwam ik op het idee van mini recensies. Zo recenseer ik meerdere boeken in een blogpost en hoef ik me niet gedwongen te voelen lange recensies te schrijven.

Little Women

Sinds werd aangekondigd dat Little Women een nieuwe verfilming zou krijgen met Soairse Ronan en Emma Watson wilde ik heel graag het boek gaan lezen, ook omdat ik wat vaker klassiekers wil gaan lezen. Ik schafte het boek eind vorig jaar aan en besloot hem een poosje terug te lezen.

Ik merkte al vrij snel dat ik moeite had met het lezen van dit boek, maar dat komt natuurlijk omdat het in 1868 gepubliceerd is en de Engelse taal sinds dien erg veranderd is. Maar ondanks dat lukte het me vrij goed om door te lezen. Ik ben best trots dat ik hem in vijf dagen heb kunnen uit lezen.
Dit boek is erg feministisch en zijn tijd ver vooruit. Jo, het hoofdpersonage, is iemand die je nu veel in boeken zou tegen komen. Ze strijd voor zichzelf en wil niet vastzitten in het wereldje dat al voor haar uitgestippeld is, alleen omdat ze geboren is als meisje. Ook de andere personages vond ik erg interessant en leuk om over te lezen, vooral Beth.
Ik ben behoorlijk enthousiast over dit boek en ondanks dat ik het af en toe moeilijk vind wil ik graag het vervolg, Good Wives ook gaan lezen.

Titel: Little Women
Auteur: Louise May Alcott
Uitgeverij: Vintage Publishing
Pagina's: 432

the Girl Who Speaks Bear

Ook al ben ik 23, ik heb nog steeds een liefde voor kinderboeken, zeker als er een klein beetje magie in zit. Dit boek stond al een paar maanden in mijn boekenkast en ik was hem eigenlijk een beetje vergeten, tot ik plots weer zin kreeg om een middle grade boek te lezen.

Bij dit soort boeken moet ik mezelf vaak herinneren dat het een kinderboek is en dat het dus wat simpeler beschreven is. Ik moest er ook even in komen en vond het begin niet zo boeiend. Gelukkig werd het al snel een stuk interessanter. Het verhaal wordt vaak uitgelegd met legendes die door bepaalde personages verteld en dat maakte het erg interessant. Ik had gewild dat dit boek er was geweest toen ik jonger was, want ik weet zeker dat ik hem meerdere keren verslonden had.

Titel: the Girl Who Speaks Bear
Auteur: Sophie Anderson
Uitgeverij: Usborne Publishing
Pagina's: 416
Sterren: 3/5

I was Born For This

Ik ben groot fan van Alice Oseman haar werk, zeker van de online comic Hearstopper. Maar Alice heeft ook boeken geschreven. Solitair en Radio Silence heb ik al gelezen, en I Was Born for This was als volgende. Eigenlijk was dit gekocht vanwege de auteur, dus ik wist niet wat ik kon verwachten van dit boek, enkel dat het om een boy band zou gaan.

Toen ik 14 en 15 was was ik behoorlijk fan van One Direction, maar wat ben ik blij dat ik niet zo geobsedeerd zoals het hoofdpersonage (Angel) van dit boek. Ik irriteerde me behoorlijk aan het feit dat ze 24/7 bezig is met de boy band in dit boek en dat dat haast het enige was wat haar gefineerd. Ik vergat heel vaak zelfs dat ze moslima is. Heel dit boek voelt als een fanfiction van een boy band die eigenlijk niet bestaat en ik vond het verhaal absoluut niet leuk. Gelukkig maakte de meeste personages op voor dit, vooral Jimmy die een van de drie leden van de band is. Ik vond dat hij heel goed beschreven is en ik denk dat hij heel belangrijk is voor veel lezers. Ook vond ik alle representatie van de lgtbq+ community en poc heel goed en dat zorgt er voor dat ik toch wat beter over dit boek ben gaan denken.

Titel: I was Born for This
Auteur: Alice Oseman
Uitgeverij: HarperCollins Publishers