Heerestraat & Rozenlaan - boek recensie

vrijdag 13 juli 2018

Nina's ouders zijn net gescheiden. Dat betekent niet alleen dat Nina vanaf nu elk weekend met een enorme weekendtas heen en weer moet fietsen tussen twee huizen, maar ook dat ze in sneltreinvaart moet wennen aan de nieuwe situatie. Aan de nieuwe vriendin van haar vader bijvoorbeeld, die twee kinderen heeft: Lindi (type valse stiefzus) en Mark (headbangende metalfan). En aan het feit dat haar moeder als een zombie-in-pyjama door het huis wandelt.
Eigenlijk heeft Nina het al druk genoeg met voetbal, vriendinnen en haar laatste schooljaar - en nu komt dit er ook nog bij. Hoe moet ze dit in hemelsnaam allemaal tegelijk doen?

De laatste tijd zag ik deze cover wel eens voorbij komen, en naast dat hij er ontzettend leuk uitzag en de auteursnaam me zo bekend voorkwam gaf ik er vrij weinig aandacht aan. Toen hoorde ik de meiden van Blossom Books zeggen dat dit hun eerste Nederlandse fictie auteur is en het boek perfect was voor hun uitgeverij. Nou, toen werd ik toch wel nieuwsgierig. Ik kreeg het boek cadeau van Blossom Books, wat natuurlijk super lief is! Vol verwachtingen dook ik het boek in.

Laat ik als eerste zeggen dat dingen heel herkenbaar waren, zelfs al heb ik geen gescheiden ouders. Ik heb een vader die helaas is overleden (en de zelfde naam als een personage (Hans) deelt) en een stiefvader (die grappig genoeg ook een naam met een personage (Rob) deelt). Ik heb twee stiefzussen, dus zes jaar geleden is mijn wereld nogal verandert. De kennismaking, rivaliteit, en wennen aan een stiefouder was iets waarbij ik kon zeggen: ik weet hoe je je voelt Nina! Dat was best fijn.
Het verhaal gaat dus over Nina die plots een heel ander leven heeft. Twee huizen waar ze om de week verblijft, met elk een totaal andere sfeer. Best een zwaar onderwerp dus. Maar het wordt zo ongelooflijk luchtig verteld. Er zit humor in, maar ook momenten waarbij ik het liefst in de pagina wilde stappen om Nina een welverdiende, dikke knuffel te geven.
Iets wat heel herkenbaar is waren de DZHHMGD (de-zo-had-het-moeten-gaan-dialogen). Hierin schrijft Nina hoe ze had gewild dat een bepaald gesprek ging. Ik zit zo vaak gesprekken na te gaan in mijn hoofd, waarbij ik later pas op die slimme comeback kom,
Daarnaast neemt het boek een wending die ik niet had verwacht, maar wat me zeker geïnteresseerd hield. Het is gewoon zo'n fijn, heerlijk boek met een onderwerp die helaas genoeg te vaak voorkomt.

Nina is ons hoofdpersonage. Absoluut niet perfect, doet stomme dingen, maar staat aan het eind van de dag toch zeker haar mannetje. Ze komt plots in een situatie waar ze helemaal geen zegje in heeft, en laat het allemaal maar over zich heen komen (niet dat dat makkelijk gaat). Ik kon me haar frustratie zo goed voorstellen. Ze is grappig, slim, aardig, eigenwijs, en een heel fijn personage om dit boek mee te lezen.
Vrij snel leren we ook stief- broer en zus kennen. Mark is de oudste, dol op heavy metal, nogal geheimzinnig, en erg aardig. Lidni is de jongste, zit midden in de puberteit en kan wat weghebben van het type valse stiefzus. Vaak irriteerde ik me rot aan haar, maar dan bedacht ik me dat ook zij in een behoorlijke rotssituatie zit.
De vriendinnen, Iris en Mara, waren ook heel grappig. Ergens deden ze me aan mijn vriendinnen denken van toen ik vijftien was.
Het zijn oprechte personages, ieder met hun rugzakje en eigenzinnigheid. Een goed clubje, voor een goed boek!

Carlie van Tongeren, waar ken ik die naam nou van? Plots realiseerde ik me dat ik een paar jaar geleden haar boek Cruise Control heb gelezen, mijn eerste (en nog altijd laatste) chicklit. Carlie heeft een heerlijke schrijfstijl, niet al te bijzonder, maar perfect voor een boek zoals deze. Ze houdt je zo lekker in het verhaal dat ze heeft geschreven. Haar dialoog is fijn om te lezen, en alles was erg beeldend. Niets aan op te merken dus!

Zo'n lekker luchtig boek, met humor, verdriet én romantiek dat samen een best wel zwaar onderwerp verteld. Heerestraat en Rozenlaan is het Carry Slee of Francine Oomen boek voor de young adults!

Titel: Heerestraat & Rozenlaan
Auteur: Carlie van Tongeren