Elke Dag Dichter bij de Sterren - boek recensie

vrijdag 20 juli 2018

Bea is de eindeloze sleur van school helemaal zat en heeft genoeg van haar uitzichtloze baan waarmee ze haar overspannen moeder onderhoudt. Ze droomt van een uitweg.
Als er een signaal uit de ruimte wordt ontvangen, wordt er een missie gepland om de oorsprong hiervan te achterhalen. De missie zal honderden jaren duren en hoewel ze haar hele leven achter zich zal moeten laten, weet Bea zeker dat ze mee de ruimte in moet. Maar dan wordt ze verliefd...

De Ventura saga kende al twee boeken. Deze boeken gingen over Seren die op een ruimteschip de Ventura woont, op weg naar de dichtstbijzijnde, bewoonbare planeet om uit te zoeken wat het signaal van jaren geleden is. Haar verhaal lees je over twee boeken. Het zijn boeken met een tof idee, veel (soms iets te veel) romantiek, en een groot avontuur. Nooit was ik echt nieuwsgierig naar hoe deze reis is begonnen, tot de prequel werd aangekondigd. Een nieuw verhaal, nieuwe personages en een nieuw avontuur.

Het is het jaar 2050, en de wereld is er niet goed aan toe. De rijken worden steeds rijker, en de armen armer. Mensen werken hard om in leven te blijven. Daarnaast is er een hoop in het nieuws over Ventura en het signaal dat is ontvangen vanuit de ruimte, iets waar het hoofdpersonage Bea al heel haar leven naar kijkt. Als er vrijwilligers worden gevraagd voor een missie, wil Bea niets liever dan naar Spanje gaan om zich op te geven. Het eerste deel van dit boek voelde als een contemporary road-trip verhaal, wat het eigenlijk ook is. Natuurlijk was er een hoop romantiek, en daar hou ik zeker wel van. Soms werd het een beetje eentonig doordat de personages een lange reis vanuit Wales naar Spanje maken, maar ik denk dat dit juist realistisch is.  Het was zeker vermakelijk, maar ik was erg blij toen het tweede deel van het verhaal begon. Eindelijk was er meer actie en kreeg het verhaal wat meer diepgang. Er gebeurde plots wel een hele hoop. Met veel was ik het niet eens, en een hoop dingen verwarde me enorm. Maar dit boek sloot zich af op een manier waarvan ik denk dat het goed is. Een einde die ik niet had verwacht, maar waarvan de auteur de juiste keus heeft gemaakt. Met een hoop gevoelens sloot ik het boek.

Het was heel fijn om nieuwe personages te kennen in deze serie. Ondanks dat ik niet dol op ze ben, vermaken ze me al een stuk meer dan de personages in de andere delen. Misschien net zo koppig, maar zeker interessant.
Bea (Beacon) is ons hoofdpersonage en verlangt naar iets nieuws. Op het juiste moment komt daar de oproep voor vrijwilligers, en Bea besluit dat ze deze kans moet grijpen. Haar vastberadenheid vond ik mooi. Ze maakt vaak niet de juiste beslissingen, maar dit leek juist voor haar. Daarnaast was er iets wat ik niet verwachtte. Bea heeft een auto immuun ziekte, en plots kon ik me wel in haar vinden. Natuurlijk is wat ik heb anders, maar het verlangen naar beter zijn herkende ik. Daarom stond ik misschien meer achter haar dan ik had verwacht.
Daarnaast leer je nog een hoop andere personages kennen. Sommigen waren misschien iets te cliché voor mij, maar andere waren ook heel vermakelijk. Het is een verschil van de personages uit de rest van de serie, iets waar ik erg blij mee was.

Ik had een hoop verwachtingen van dit boek, en ik ben erg aangenaam verrast. Waar ik de vorige twee boeken sloot met een neutraal gevoel, verliet ik dit boek met veel emotie en het heeft me enorm aan het nadenken gezet. Ik ben zeker tevreden en hoop meer van Bea haar verhaal te kunnen lezen!

Titel: Elke Dag Dichter bij de Sterren
Auteur: Kate Ling
Uitgeverij: Moon