Iko - Boek recensie

woensdag 16 mei 2018

Na een roerige periode lijkt de vrede teruggekeerd op zowel de aarde als de maan. Maar Iko weet wel beter: ze jaagt op losgeslagen genetisch gemanipuleerde wolfsoldaten. Zij zwerven nog steeds rond en lijken gevaarlijker dan ooit. Iko moet daarnaast samenwerken met een knappe lijfwacht die alles haar tegenpool is en haar bovendien laat twijfelen over alles wat ze weet over liefde, loyaliteit en haar eigen menselijkheid.
Met fantastische illustraties van Douglas Holgate wordt de populaire wereld van The Lunar Chronicles op een nieuwe manier tot leven gebracht. IKO is het eerste deel in een graphic novel-serie en gaat verder waar Winter en Alle sterren ophielden.

In heel the Lunar Chronicles was Iko een van mijn favoriete personages, dus toen ik hoorde dat ze haar eigen comic kreeg werd ik erg enthousiast. Een comic past ook nog eens perfect bij dit spontane, dramatische, overdreven, maar super leuke personage. De illustraties zagen er ook nog eens heel tof uit. Op het Marissa Meyer event kocht ik dit deel zodra ik hoorde dat je nog een boek mocht laten signeren, hij stond ook nog eens heel lang op mijn bucketlist!

Iko speelt zich een paar maanden na het einde van Winter af. Het was ook heel interessant om het verhaal nu meer te zien dan te lezen, maar dat past bij Iko. Ik had verwacht dat het vrij luchtig zou zijn, maar ik werd aangenaam verrast. Elk hoofdstuk werd zo afgesloten dat ik meteen verder wilde lezen, en zo had ik het boek in een middagje uit. En typisch bij comics eindigt het op een cliffhanger, dus ik ben enorm benieuwd naar het vervolg!

Wat ook tof is, is dat alle personages aan bod komen. Iko staat natuurlijk in het middelpunt, maar we komen alle personages sowieso tegen. Ik had het idee dat hun karakters iets werden aangedikt, maar dat kan ook komen door de illustraties. Al met al, ik ben sowieso dol op ze en was erg blij om meer over ze te kunnen lezen!

De illustraties zijn van Doug Holgate, en ik vind dat hij deze wereld perfect in beeld heeft gebracht. Alles is in deze blauwe kleur, maar dat stoorde me totaal niet. De personages waren iets anders getekend dan ik ze had voorgesteld (ik had al die tijd de illustraties van Laure Hollingsworth in mijn hoofd) maar het was heel leuk om zijn beeld van deze personages te zien.

Dit boek heb je natuurlijk zo uit, maar het is een hartstikke toffe toevoeging aan deze geweldige serie. Iko is zo'n leuk personage, en ik ben blij dat ze haar eigen boek heeft gekregen. En, ik kan natuurlijk niet wachten op het vervolg!

Titel: Iko
Auteur: Marissa Meyer
Illustrator: Doug Holgate