the Fates Divide - boek recensie

woensdag 25 april 2018

De levens van Cyra Noavek en Akos Kereseth zijn bepaald door hun lotsbestemmingen. Het lot van Akos is dat hij zal sterven in dienst van de familie Noavek, maar toch is hij verliefd geworden op Cyra. Dan eist Cyra's doodgewaande vader Lazmet, een meedogenloze tiran, de Shotet-troon op. Akos vreest dat zijn einde dichterbij is dan ooit. Lazmet staat op het punt een barbaarse oorlog te ontketenen, en Cyra en Akos willen hem koste wat het kost tegenhouden. Ze moeten hun familie, hun rijk en misschien zelfs elkaar verraden en bepalen waar hun loyaliteit ligt.

Een paar jaar geleden leerde ik Veronica Roth kennen door de Divergent boeken. Deze vond ik ontzettend tof. Toen werd een paar jaar later aangekondigd dat Veronica met een nieuwe serie zou komen. Natuurlijk was ik ontzettend enthousiast. En ondanks dat het niet kon tippen aan de Divergent boeken kon ik er wel erg van genieten. Na Carve the Mark was het even wachten op het vervolg, maar die heb ik nu kunnen lezen.

Voor dat ik begon met lezen moest ik even een recap lezen, aangezien ik geen behoefte had om het boek helemaal opnieuw te lezen. Toen ik me alles weer een beetje kon herinneren begon ik aan het boek. Ik was erg blij dat het verhaal meteen weer werd opgepakt. Het verhaal begon vrij rustig waardoor ik er lekker in kon komen. Het kwam daarna lekker op gang.
Helaas liet het verhaal me af en toe een beetje in de steek. Dat betekend niet dat ik het boek slecht vond, absoluut niet. De wereld van dit verhaal interesseert me enorm. Het komt wel eens voor dat ik boeken lees waar de ruimte een grote rol heeft, maar hier was het minder aanwezig. Daarnaast zijn de stroomgaves die de personages hebben ook erg interessant.
Het verhaal heeft me niet enorm aangetrokken, maar ik kon er wederom erg van genieten.

Wat ik erg lastig vond zijn de vele personages met moeilijke namen. Ik weet wie Cyra en Akos zijn, aangezien die het meest aan bot komen. Cyra is lekker rebels, en ondanks dat ik haar niet zo leuk vind, is ze erg interessant om over te lezen. Akos is zo'n personage waar ik met mijn hopeloze romantische hartje zo voor zou kunnen vallen. Hij kwam niet tot me over als super gespierd, nukkig personage die we wel vaker tegen komen. Hij was vanaf het begin af aan al zacht en eerlijk.
Maar met alle andere personages had ik veel moeite. Ik kon ze maar moeilijk uit elkaar houden en vond namen soms iets te veel op elkaar lijken.

Zodra ik begon met lezen kreeg ik het gevoel dat ik had bij het lezen van Divergent terug. Dat vond ik zo leuk, maar helaas hield het niet lang aan. Dat ligt waarschijnlijk aan mijn eigen concentratie, maar ik vond het erg jammer. Veronica heeft wel een fijne manier van vertellen waardoor ik graag door wilde blijven lezen.

Dit boek is goed, dat is het zeker. De wereld en de personages zijn erg interessant en goed om over te lezen. Geweldig vond ik het niet, maar goed genoeg om er erg van te kunnen genieten!

Titel: the Fates Divide
Auteur: Veronica Roth