Bloed en Beenderen - Boek recensie

zondag 15 april 2018

Ooit leefden er in Orïsha mensen met magische krachten. Tot een wrede koning besloot de maji, een minderheid met donkere huid en zilverwitte haren, te vervolgen. Zélie kan zich de nacht dat ze toe moest kijken hoe de handlangers van de koning haar moeder ophingen nog levendig herinneren. Sindsdien is magie een doodzonde en een donkere huid iets om op neer te kijken.
Tien jaar later krijgt Zélie de kans om de magie terug te brengen naar Orïsha. Met de hulp van een prinses op de vlucht, moet ze uit handen zien te blijven van Inan, de kroonprins, die vastbesloten is de magie nu voorgoed uit te bannen.
Gevaar ligt overal op de loer in Orïsha, maar het grootste gevaar schuilt misschien nog wel in haar groeiende gevoelens voor de vijand...

Ik weet nog goed dat ik deze cover voor het eerst zag, en ik wilde meteen weten waar het over zou gaan. Na het lezen van de achterflap werd ik erg enthousiast. Dit zou zo een van die boeken worden waar iedereen naar uitkeek, en waar zoveel lovende reacties over zouden verschijnen. Een lekker dik boek met een nieuwe wereld om te ontdekken, nieuwe personages om te leren kennen. En magie. Er zou magie zijn! Toen dit boek binnen kwam heb ik eerst een paar minuten naar de mooie cover en kaart gekeken, en zodra ik kon begon ik er in.

Dit verhaal is zo goed en sterk. Al gauw had ik door dat Tomi geïnspireerd door 'black lives matter'. Een paar jaar geleden was het veel in het nieuws dat onschuldige mensen zonder goede reden werden neergeschoten, enkel en alleen omdat ze een donkere huid hebben. Dit was al een reden voor mij om dit boek op te pakken. Een verhaal geïnspireerd door zo'n grote gebeurtenis zou vast en zeker indruk op me maken.
Al vanaf het begin wist ik dat dit een boek zou zijn die inderdaad indruk op me zou maken. Ik zat er goed in en had veel zin om de kleine 500 pagina's te lezen. Het begint goed waardoor ik er goed in zat, en het loopt heel mooi door waardoor ik heerlijk kon lezen. Ik had weinig moeite om aan alle termen te wennen, en kon dus lekker door lezen.
Ik weet niet meer hoe vaak mijn mond is open gevallen in dit verhaal, hoe vaak ik op het puntje van mijn stoel zat en verder las dan ik eigenlijk van plan was.
In het nawoord verteld Tomi waarom ze dit boek geschreven had, en dat ze hoopte dat het mensen aan het denken zou zetten. Ikzelf heb nooit anders gekeken naar mensen omdat ze een donkere huid hadden, maar dit verhaal heeft echt mijn ogen nog verder geopend.

Dit boek lees je vanuit drie perspectieven, maar die van Zélie is het belangrijkst. Wat een heerlijk, koppig personage. Vanaf het begin vond ik haar al leuk. Ze is iemand met een geschiedenis, iets wat haar maakt tot wie ze is. Ik kon zo genieten als ik vanuit haar las, maar ook voelde ik de frustratie. Dit meisje maakt dingen mee, oneerlijke dingen, alleen omdat ze er anders uit ziet. Ik werd er zo boos van en ik kan haar haat zo goed begrijpen. Zélie is zeker een van de meest indrukwekkende personages waar ik ooit over heb gelezen.
Amari en Inan zijn er ook, dan Zélie, maar met hun eigen, ingewikkelde geschiedenis.
Het was mooi om te zien hoe personages veranderen naarmate het verhaal verder gaat.
Deze personages hebben me, zonder dat ik het überhaupt door had, enorm aan het denken gezet.

Tomi is een vrij jonge auteur, maar jeetje wat is ze goed. Ik weet dat dit een vertaling is, maar wat heeft ze mooi verteld wat ze in haar hoofd had. Ik heb het gevoel dat ze precies op papier heeft kunnen krijgen wat ze wilde vertellen, en dat heeft ze goed gedaan. De manier waarop ze de personages hun verhaal laat vertellen was soms zo hart verscheurend, en de andere keer gaf het me een goed gevoel. Ik ben onder de indruk, meer kan ik niet zeggen!

Zelfs als ik dit boek niet leuk had gevonden (ook al vind ik het ontzettend goed), het is een goed verhaal. Lezen over Zélie en haar vrienden liet me voelen hoe oneerlijk de wereld is, ook al weet ik dat al lang. Het opende mijn ogen nog verder, en liet me voelen wat de personages voelen. Ik kan niet wachten om weer naar Orïsha te reizen!

Titel: Bloed en Beenderen
Auteur: Tomi Adeyemi
Uitgeverij: Harper Collins YA