De 5e Golf - Boek recensie

woensdag 10 januari 2018

De eerste golf: de wereld wordt gehuld in duisternis
De tweede golf: als je geluk hebt weet je te ontsnappen
De derde golf: als je pech hebt overleef je
De vierde golf: er geldt nog maar één regel – vertrouw niemand

Nu de vijfde golf eraan komt, is Cassie op de vlucht – voor Hen, de wezens die er menselijk uitzien maar het niet zijn. Zij die het land doorkruisen om eenieder te vermoorden die ze tegenkomen. Cassie gelooft dat er maar één manier is om te overleven: door alleen te blijven. Maar dan ontmoet ze Evan Walker, de verleidelijke en mysterieuze vreemdeling die haar enige hoop is om haar vijfjarige broertje te helpen bevrijden, én haar enige hoop om zelf te overleven.
Maar Cassie moet kiezen tussen vertrouwen en wanhoop, tussen verzet of overgave. Tussen leven... en dood.

Dit is nu zo'n voorbeeld van een boek die al jaren op mijn wishlist staat, maar die ik steeds maar niet blijf kopen. Maar ik bleef er zo veel goeds over horen, en ik wilde de film ook gaan kijken nadat ik het had gelezen. Dus toen ik het boek bij de bieb zag, nam ik hem meteen mee. En eigenlijk begon ik met niet veel verwachtingen (ondanks dat ik er veel lovende woorden over had gehoord).

Ik kan nu wel gaan roepen: 'waarom heb ik dit niet eerder gelezen?'. Zo'n boek is het namelijk, zo goed. Als eerste: geniaal bedacht. Als tweede: wat een top verhaal. Ik zat zo goed in het verhaal, en wilde er absoluut niet uit. Maar tegelijkertijd wilde ik ook weten hoe dit stuk van het verhaal zou eindigen. En ik denk dat ik niet in genoeg woorden kan uitleggen hoe goed ik dit boek vind.
De laatste honderd pagina's heb ik een één ruk uitgelezen, en het was allemaal zo spannend. Ik kreeg het bekende, een beetje verdoofde gevoel. En dat is een goed teken.

Je leest dit verhaal vanuit vier vertelperspectieven. Twee zijn het belangrijkst, en twee krijg je maar weinig te horen.
Die van Cassie is waarschijnlijk het belangrijkst, en haar zal je ook het meest horen. Cassie is een normaal tiener meisje dat naar school heeft, vrienden en een familie heeft, en verliefd is. Maar plots verandert alles, en gaat ze op overlevingsmodus. Waar je de oude Cassie nog wel terug vind, is het vooral de Cassie die in een post apocalyptische wereld leeft. Ze was ook erg wijs, had humor. En waar ze zo makkelijk kon opgeven bleef ze sterk.
Ben is onze andere stem, en net zo als Cassie was hij een gewone tiener. Nu de wereld totaal is veranderd, is Ben dat natuurlijk ook. Hij heeft zoveel meegemaakt, maar lijkt altijd dat kleine sprankje hoop te vinden om niet op te geven.

Rick Yancey heeft een geweldig boek neergezet. Hij bedacht een interessante wereld, een goed verhaal en wist het mooi te vertellen. Ik lees niet zo heel vaak boeken van een mannelijke auteur, dus dat was ook eens fijn.

Ik wil nu al meer. Dit is zo'n goed concept, en ik ben heel blij dat ik nog even in deze wereld kan blijven. Het liefst lees ik de andere boeken meteen, maar ik denk dat ik ze nog eventjes ga bewaren.

Titel: De 5e Golf
Auteur: Rick Yancey
Uitgeverij: A.W. Bruna Fictie