LGTB+ boeken

vrijdag 30 juni 2017


 De kans is groot dat het je al is opgevallen dat afgelopen maand, Pride maand was. Eigenlijk heb ik hier niet over gepraat, maar ik heb het wel gevolgd. In de boekenwereld is er ook gepraat over boeken waarin de lgtb+ community een rol speelt, en daar wilde ik het ook nog even over hebben. Ik heb in mijn kast gezocht naar boeken waarin dit een rol heeft. Bij sommige is het wat groter dan bij andere, maar ik vind het goed dat het er in zit.
En zelf ben ik geen deel van de lgtb+ community, maar ik vind het wel belangrijk dat ook dit in boeken zit, want het is gewoon deel van ons dagelijkse leven.



In mijn ogen stopt Maggie Stiefvater best wel wat diversiteit in haar boeken, zo ook in deze. Vanaf het tweede boek in de Raven Cycle krijgt lgtb+ een klein rolletje dat uiteindelijk ook wat groter wordt. En ik weet dat ze nog een trilogie aan het schrijven is waarin dit ook een rol krijgt en ik kijk er enorm naar uit!




In deze boeken is het maar heel, heel klein benoemd, maar toch wil ik dit boek in dit lijstje zetten, want volgens mij is dit toch wat anders dan in de andere boeken in deze lijst. Het personage waar het over gaat komt in alle drie de boeken in deze serie voor, maar niet vaak. Het gaat dan voornamelijk over Lumikki en haar (spannende) verhaal. Ik vind het goed dat dit kleine personage er in zit.



Nou, het is dus geen verrassing dat het in dit boek een grote rol heeft, want Simon is homo. Dit boek is echt geweldig, en je zal van Simon gaan houden. Je leest over hem, en hoe hij er mee om gaat en het de wereld in wil brengen. Zelf vind ik het heel goed geschreven.



Het is al wel bekend dat het in dit boek ook een rol heeft, maar ik ga niet verklappen hoe groot, want daar moet je het gewoon voor lezen (serieus, lees het!). Ik vind dit boek werkelijk prachtig, en het is ook zo mooi geschreven. Echt een aanrader!



Nog zo'n parel van een boek! Ik vind het personage waar het hier over gaat heel tof, en ik was erg geïnteresseerd in zijn verhaal. Het is niet het hoofdpersonage, maar hij is wel belangrijk. En wat ik zo goed vind, is dat dit verhaal zich meer dan 20 jaar geleden afspeelt, toen dit onderwerp nog niet zo groot was als nu.

Een reactie plaatsen