Aristoteles & Dante Ontdekken de Geheimen van het Universum - Boek recensie

vrijdag 23 juni 2017




'Ik durf te wedden dat je soms in iemands hand alle geheimen van het universum kunt vinden.' 

Aristoteles is een eenzame, boze tiener die misschien wel iets te veel over de wereld nadenkt. Dante is een eigenwijze betweter die het liefst de hele dag zonder schoenen rondloopt. Als ze elkaar bij het zwembad tegenkomen, lijken ze niets met elkaar gemeen te hebben -behalve het feit dat ze allebei vernoemd zijn naar oude filosofen. Toch ontstaat er een bijzondere vriendschap, zo eentje die levens verandert. En dankzij hun vriendschap ontdekken Ari en Dante wie ze zijn, en wie ze willen worden.


Toen ik een poosje geleden een video van Blossom Books zag waarin allemaal nieuwe boeken werden aangekondigd was ik enorm enthousiast. The Lunar Chronicals zal in augustus helemaal uitgegeven zijn, Muggenland komt uit, en Aristoteles & Dante werd aangekondigd. Dit boek had ik al zo langs zien komen op blogs en op booktube, en de prachtige cover trok me altijd aan. Maar heel dit boek bleef een groot mysterie voor mij.
Toen ik meer over dit boek te weten kwam wilde ik hem zo snel mogelijk lezen. Blossom Books vertelde mij dat ze zeker wisten dat ik van dit boek ging houden, en daar hadden ze gelijk in!

Wauw! Gewoon, wauw. Ik val maar meteen met de deur in huis. Dit boek is geweldig! Blossom Books weet altijd de pareltjes er tussen uit te kiezen, en ze hebben met dit boek absoluut niet mis gegrepen.
Dit boek gaat, zoals de titel al zegt, over Aristoteles en Dante. Het is vanuit het perspectief van Aristoteles, een vijftienjarige Amerikaan-Mexicaan die bij het zwembad Dante ontmoet, en daar begint dit verhaal. Je leest over hoe hun zomer is en wat ze allemaal (samen) meemaken. 
En eigenlijk gebeurt er niet zo ontzettend veel, maar ook weer wel. En het voelde zo oprecht, en het was zo prachtig. Ik wilde absoluut niet dat dit boek eindigde, maar ik wilde ook graag weten hoe het verhaal zou eindigen. En het heeft mijn hart verwarmd, ik kreeg er boekkriebels van en ik heb dit boek in mijn hart gesloten.

En dan hebben we Aristoteles en Dante. Ari en Dante, twee pracht personages waarvan ik zou willen dat het mijn vrienden waren. Het verhaal wordt verteld vanuit Ari, en Ari was een groot vraagteken voor mij. Het was overduidelijk dat hij heel veel gevoelens met zich meedroeg en die opkropte. En dan heb je Dante, een jongen die al zijn problemen wat meer op een rijtje heeft en in mijn ogen heel erg wijs is. Ari en Dante zijn ontzettend verschillend, maar dat trekt elkaar aan, En maar weinig auteurs krijgen het voor elkaar om twee personages zo echt te laten lijken, alsof ze zomaar uit het boek kunnen stappen als ik hem zou sluiten bij het lezen van het laatste woord. Ari en Dante zijn geweldig.

En dan de manier van schrijven. Benjamin Alire Sáens is een auteur waar je U tegen kunt zeggen. Zijn schrijfstijl kan soms een beetje een puzzel zijn, of het kan wat langer duren om er doorheen te komen, maar dat is juist mooi. Ik had het gevoel alsof ik een ontzettend lang gedicht aan het lezen was. Niet alleen door de manier hoe het is vormgegeven, maar ook de manier van schrijven. Ik wil hier meer van lezen,

Dit boek is er zo eentje waar je door gaat glimlachen als je er aan terug denkt. Simpel, maar ook weer niet. En o zo mooi. Dit boek is er eentje die je koestert, en een mooi plekje op je plank geeft, Dit boek is er eentje waar je van gaat houden. en die je in je hart gaat sluiten.


Titel: Aristoteles & Dante Ontdekken de Geheimen van het Universum
Auteur: Benjamin Alire Sáenz
Uitgeverij: Blossom Books
Aantal pagina's: 352
Sterren: 5/5

*Gekregen als recensie exemplaar

Een reactie plaatsen