Simon vs de Verwachtingen van de Rest van de Wereld - Boek recensie

vrijdag 19 mei 2017


Simon Spier is zestien jaar en valt op jongens, maar wil dat liever nog niet aan iedereen vertellen. (Qua drama heeft hij genoeg aan zijn rol in de schoolmusical.) Maar dan belandt een e-mail naar zijn online crush bij de verkeerde persoon, en is Simons geheim opeens niet meer veilig. Zijn klasgenoot Martin chanteert hem: als Simon hem niet helpt met het vinden van een perfecte date (bij voorkeur met Simons beste vriendin Abby), zorgt Martin ervoor dat de hele school op de hoogte is van Simons geaardheid. En erger nog: van de identiteit van Blue, aan wie Simon zijn e-mails stuurt.

Opeens wordt het leven van Simon hartstikke ingewikkeld. Blue wordt steeds flirteriger en zijn vrienden begrijpen niet waarom Simon opeens zo in zichzelf gekeerd is. Hij piekert over een manier om zijn ouders en vrienden te vertellen over zijn geaardheid, maar baalt er tegelijkertijd enorm van dat dit niet op zijn eigen voorwaarden kan. En waarom moet je je seksualiteit eigenlijk verantwoorden?

Simon zal uit zijn comfortzone moeten stappen voordat hij eruit geduwd wordt. En dat alles terwijl hij langzaam maar zeker verliefd wordt op de meest verwarrende, maar leukste jongen ooit.



Waarom ik dit boek niet eerder heb gelezen weet ik niet, want ik zeg het nu alvast; dit boek is GEWELDIG!
Voor ik het las hoorde ik al zo veel goed, volgens mij alleen maar lovende reacties en dat maakte me ontzettend nieuwsgierig. Ook het feit dat het over homoseksualiteit gaat, een onderwerp dat in mijn ogen nog te weinig aan bod komt in boekenwereld.

Wat ik al meteen tof vond is dat de actie meteen begint! Normaal duurt het een paar hoofddstukken voordat het plot op gang komt, maar niet in dit boek! Nee, het wordt hier meteen interessant en spannend wat er voor zorgt dat je alleen maar meer meer en meer wilt lezen!
Daarnaast gebeurt er misschien niet zo heel veel in het boek (buiten die zoektocht naar Blue natuurlijk), maar juist ook wel! Simon leeft gewoon zijn leven, maar dan met het verhaal in zijn achterhoofd en hoe hij daar mee omgaat. Het gaat gewoon over het leven van een tienerjongen die naar school gaat, die familie en vrienden heeft, maar die ook met het feit zit dat hij op jongens valt en hoe hij dat de wereld in kan brengen.
En dan zijn er nog die kleine dingetjes die dit boek zoveel beter maken! Als eerste: er wordt gevloekt! Tieners vloeken, tieners in dit boek vloeken. Top!
Als tweede: Harry Potter referenties. Dank u Becky!

Ik denk dat dit groepje personages het boek zo goed maakt. Simon is een schatje, meer kan ik niet zeggen! Zijn zoektocht naar Blue was zo leuk om te lezen en ik wilde dat hij er zo snel mogelijk achter kwam. Hij is enorm tof en ik voel me vereerd dat ik een kijkje in zijn leven kon nemen. Al die kleine details maken hem zo mooi, en ik houd van hem!
Daarbuiten heb je natuurlijk de rest, zoals Leah, Abby, Nick en Nora. Ieder heeft zijn eigen persoonlijkheid en het kwam zo goed over! Ik wil vrienden met ze zijn, bij ze aan tafel zitten tijdens de lunch en met ze kunnen kletsen!

De woorden die ik hier boven heb getypt verklappen al dat ik dit boek geweldig vind, ik heb het zelfs letterlijk geschreven! Het is alles, alle kleine en grote details die dit boek tot iets prachtigs vormen, en ik houd er van! Dit boek laat me weten dat ik van lezen houd.


Titel: Simon VS de Verwachtingen van de Rest van de Wereld
Auteur: Becky Albertalli
Uitgeverij: Blossom Books
Aantal pagina's: 272
Sterren: 5/5





1 people left comments on: "Simon vs de Verwachtingen van de Rest van de Wereld - Boek recensie"

  1. Wat een leuke, enthousiaste recensie heb je geschreven! Ik heb ook erg genoten van Simon vs. :) Ik kan niet wachten tot de film uitkomt!

    BeantwoordenVerwijderen