Op Mijn Schouders - Boek recensie

zondag 7 mei 2017




Iedereen denkt ze te kennen: Libby is het dikste meisje van het land en Jack is de eeuwige lolbroek. Als ze elkaar ontmoeten zijn ze allebei vooral kwaad, maar al snel daarna verrast. Want hoe beter ze elkaar leren kennen, hoe minder eenzaam ze zich voelen. Op mijn schouders is een indringend en bijzonder liefdesverhaal.

Toen werd aangekondigd dat Jennifer Niven met een nieuw boek kwam was ik erg enthousiast. Waar Het Licht Is heeft erg veel indruk op me gemaakt en het is een van de boeken waar ik graag naar terug kom. 
Eerst wist ik nog niet waar dit boek over zou gaan, maar ik was er zeker van dat ik hem wilde lezen.

Op Mijn Schouders gaat over twee tieners, Libby en Jack. Beide hebben ze een verhaal te vertellen, want beide hebben ze iets meegemaakt, of ze maken iets mee. Hun verhalen zijn dan wel totaal anders, maar ze voelen zich beiden ontzettend eenzaam. 
De manier waarop ze elkaar pad kruiste vond ik echt enorm onverwachts, maar wel sterk en realistisch. Niemand is perfect, en iedereen maakt wel eens fouten.
Hierna volgen we de verhalen verder, maar ze worden een beetje in elkaar verwikkeld. Soms werd er verteld vanuit het verleden, en hoe alles bij hen begonnen was. Dit geeft zoveel meer diepgang, en zo leer je de personages ook veel beter kennen.

Libby en Jack zijn beide erg interessant. Beide niet perfect, maar ze hebben een goed hart! Jack heeft prosopagnosie (gezichtsblindheid). Hij kan hierdoor gezichten niet herkennen, en vergeet ze wanneer hij ze niet meer ziet. Dit maakt zijn dagelijkse leven lastigere en ik vond het indrukwekkend om te zien hoe hij mensen probeerde te herkennen.
Libby is dik, voormalig dikste tiener van Amerika. Maar dat zegt niets over haar. Libby is beide onzeker en zeker. Ze is hilarisch en heeft grote passies.  
Ik vond dat Libby en Jack elkaar perfect aanvulde, als een perfecte puzzel! Ik zal ze zeker nog lang onthouden!

Op Mijn Schouders vond ik niet beter dan Waar Het Licht Is, maar het heeft me zeker niet teleurgesteld! Er komen hier totaal andere onderwerpen voor, en ik vind het tof dat dit meer aandacht kreeg in dit boek. Nog nooit had ik gehoord van prosopagnosie, en ik vond het fijn om er meer over te leren. Dit boek is een grote aanrader! Het laat zien hoe het leven echt is, ook al weet jij niet hoe deze personages zich voelen. Dit boek laat je toe in hun levens, en je leert er van. 


Titel: Op Mijn Schouders
Auteur: Jennifer Niven
Uitgeverij: Moon Young Adult
Aantal pagina's: 364
Sterren: 4/5


*Gekregen als recensie exemplaar 

Een reactie plaatsen