Yalfest was geweldig!

woensdag 26 april 2017


Afgelopen zondag was het eindelijk zo ver. Yalfest (young adult literatuur festival) 2017! Hier keek ik al zo lang naar uit, en ik had er niet normaal veel zin in! Ik heb auteurs gezien, eentje ontmoet, gekletst met mede boek nerds en het enorm naar mijn zin gehad!



Nadat ik in de rij had gestaan, mijn jas naar de garderobe had gebracht en mijn mede boek nerds had gevonden was het tijd voor het auteursinterview! Het vond plaats in een grote theater zaal, met genoeg zachte stoelen voor iedereen. De aankleding was enorm leuk, en het zat vol met enthousiaste lezers. De presentator, Bart, heeft het ontzettend leuk gedaan! Een voor een kondigde hij de auteurs (Amy Ewing, Lesley Livingston, David Arnold, Gena Showalter, Donna Freitas, Megan Shepard en Victor Dixen)  aan en iedereen was zo geliefd door de lezers. Er werden leuke vragen gesteld door Bart, en elke auteur reageerde zo enthousiast. Zo vertelde ze dat ze dol zijn op de vertalingen en de Nederlandse lezers, en dat een verhaal toch wat beter over komt in je eigen taal. Ze vertelde over hun schrijf routine. Waar Donna Freitas om half vijf in de ochtend op stond, sliep David Arnold toch iets langer uit om vervolgens tot diep in de nacht te schruiven. Lesley Livingston was misschien nog wel het grappigst van allemaal! Zo vertelde ze dat wanneer ze een slechte recensie kreeg of een slechte dag had, ze een personage zou doden. Het was zo leuk om te zien hoe de auteurs met elkaar in gesprek gingen en het publiek er ook bij betrokken. Er werd veel gelachen en het was ontzettend leuk!

Later mochten mensen in het publiek ook vragen stellen. Ik had mijn vraag al bedacht, en stak als eerste enthousiast mijn hand op. Omdat ze me natuurlijk niet zouden kunnen horen, werd er een zachte kubus waarin de microfoon zat naar de mensen gegooid. Helaas gooide Bart een beetje mis, want hij gooide hem in mijn gezicht. Oeps! 'Hij is in ieder geval raak!'
Maar dat geeft niet, want ik kon mijn vraag alsnog stellen aan David Arnold. Ik zei dat ik zijn personages zo mooi vond dat ik bijna verwachtte dat ze uit het boek zouden stappen. En ik vroeg wat zijn inspiratie was. Hij vertelde dat hij al een tijdje bekend was met het moebius syndroom. Dit zorgt er voor dat er verlammingen zijn in het gezicht. Hij vertelde dat hij mensen heeft ontmoet die dit syndroom hebben, en dat hij het daarom zo goed kon brengen bij Vic.

Na het interview kregen we de leuke goodiebag! Hier volgt nog een blogje die vrijdag online komt!

Na het interview was het tijd voor lunch! Er was een goede catering geregeld, zodat er ook wat was voor de vegetarische lezers onder ons. De rijen waren een beetje krap, maar het ging vrij snel en in de rij kon ik met leuke mensen kletsen, zo kletste ik met Nora en Sarina! Ik kocht een lekker saucijzenbroodje.



Daarna was het tijd om in de rij te gaan staan voor een handtekening! Samen met Joost en Inge ging ik in de rij staan. We hadden ook nog eens ontzettend veel geluk, want wij mochten heel de rij overslaan omdat we alleen voor David Arnold kwamen. Trillend als een rietje wachtte ik tot ik aan de beurt was! Eenmaal bij hem gingen de zenuwen weg, want wat is David een schatje! Hij liet me mijn verhaal doen, gaf me een knuffel en maakte een selfie van ons met zijn eigen telefoon! Hij was ook nog eens heel blij met het potje pesto dat ik hem gaf! Ik liep als een gelukkige boek nerd weg bij dat podium!


Na nog wat struinen langs kraampjes was het tijd voor mijn masterclass, debuteren. Deze werd gegeven door literair agent Willem Bisseling. Hij zou gaan vertellen hoe jonge schrijvers hun boek kunnen laten debuteren. Buiten dat het leerzaam was, was het ook een beetje demotiverend. Hij vertelde dat de kans enorm klein is dat jouw boek wordt uitgeven, laat staan dat je manuscript wordt gelezen. Ik heb een hoop aantekeningen gemaakt. Nu maar hopen dat ik ooit mijn gedichtenbundel wordt uitgegeven!


Bron: Readinge

Hierna heb ik nog lekker rondgelopen om nog wat spulletjes te kopen. Ook kwam ik een hele hoop leuke mensen tegen waar ik lekker mee gepraat heb. Ik werd zelfs herkend door een paar mensen!
En na dat alles was het (helaas) tijd voor de afsluiting. De auteurs stonden nog op het balkon om de mensen van het dagprogramma uit te zwaaien en om 'dankjewel' te roepen. Bij de uitgang werden we bedankt.



Tja, wat kan ik zeggen? Yalfest is geslaagd, en ik heb het ongelofelijk leuk gehad! Ik heb niet alleen kunnen kletsen met zoveel leuke lezers, ik heb ook nog eens mijn favoriete auteur kunnen ontmoeten! Deze dag is een van de leukste ooit, en ik zal hem nog heel lang blijven herinneren! Tot volgend jaar Yalfest!


Was jij ook bij Yalfest? En wat vond jij het leukst?

1 people left comments on: "Yalfest was geweldig!"

  1. je geluk straalde toen we je kwamen ophalen, fijn dat je het heel leuk gehad hebt!

    BeantwoordenVerwijderen