Onverschrokken - Boek recensie

vrijdag 3 maart 2017

Fallon is als dochter van de koning voorbestemd om tegen de Romeinen te gaan strijden met haar vaders troepen. Haar moeder, een legendarische strijder die heroïsch ten onder is gegaan in de strijd tegen Julius Caesar, heeft haar daar van kleins af aan op voorbereid. Op haar zeventiende verjaardag wil Fallon niets liever dan dat haar vader haar beëdigd als strijder en dat haar grote liefde Mael haar vader om haar hand vraagt. Maar alles loopt anders: haar vader heeft besloten om haar uit te huwelijken. Na een schokkende gebeurtenis in het bos wordt Fallon gevangengenomen door een slavenhandelaar en verscheept naar Rome. Het valt de handelaar op dat ze opvallend goed kan vechten... Een stoer, spannend verhaal vol verrassende wendingen en levendige actiescènes, dat zich afspeelt in het oude Rome.

Wat was ik nieuwsgierig naar dit boek! Ik hoorde al van veel mensen dat hij echt heel goed was, en kon dus niet wachten om er zelf in te beginnen. Het feit dat het zich in de Romeinse tijd zou afspelen en over gladiatoren gaan vond ik al heel tof. Ik heb altijd al van de geschiedenis gehouden, en keek vroeger mee als mijn vader The Gladiator keek. Het zou ook over de slavernij gaan, een onderwerp dat ik erg interessant vind en nog niet over had gelezen in een boek.

Je hoort vaak dat mensen boeken met elkaar vergelijken, zoals Divergent met De Hongerspelen. Maar dit boek, en die idee, is zo uniek dat het echt niet valt te vergelijken. Dit boek is nu al mijn favoriete van dit jaar! Vanaf de eerste pagina zat ik er al meteen in, en ik kon haast niet stoppen met lezen. De schrijfstijl van Lesley Livingston is zo fijn en beeldend. Ik ben zelf al goed in visualiseren, maar dit was echt geweldig. Als er met zwaarden werd gevochten, kon ik de zwaarden haast tegen elkaar horen slaan in mijn hoofd.  Ik kwam er heel fijn en gemakkelijk doorheen, maar er waren ook zeker stukken waar het iets meer gedetailleerd en uitgebreid werd, maar ook dat was fijn weg te lezen.

Fallon is het hoofdpersonage en een dochter van een Germaanse koning die het liefst een strijder wilt worden, daar traint ze dan ook al haar leven voor. Fallon is de stoere jonge vrouw waar we zoveel van houden, maar toch ook wel dat meisje dat dromen heeft. Ze kan best koppig staat en weet waar ze voor staat, en ze houdt ook vol om dat aan andere te overtuigen. Ze is enorm sterk, maar natuurlijk heeft ook zij haar zwaktes. Ik kon het echt goed met haar vinden en wil graag meer over haar te weten komen.
Ook andere personages vond ik heel tof!

En dan het verhaal. Ik ga natuurlijk niet verklappen wat er gebeurt, daarvoor moet je het zelf lezen, maar ik kan je wel vertellen dat het vol spanning en avontuur zit. In het begin is het nog vrij rustig, maar het verhaal begint al snel en vanaf dan wordt het pas echt goed. Ik wilde meer weten en las langer door dan dat ik normaal zou doen.
Er kwamen ook een hele hoop onverwachtse dingen in voor waardoor ik hardop 'huh?' riep. Dat vond ik echt heel tof.

Dit is een van de beste boeken die ik ooit gelezen heb. Alles er aan stond me aan, en ik kan echt niet wachten op het volgende deel want ik wil zo snel mogelijk weten hoe het verhaal verder gaat. Helaas moeten we nog even wachten, maar ik hoop dat het dat waard is!

Titel: Onverschrokken
Auteur: Lesley Livingston
Uitgeverij: Best of YA