Gedichten van de Broer van Roos - Boek recensie

woensdag 22 maart 2017




Je kent Tim Hofman waarschijnlijk als presentator van programma's als Je Zal Het Maar Hebben of #BOOS, de documentaires van Spuiten & Slikken op Reis of anders als winnaar van Wie Is De Mol? 2016. Maar, zoals hij zelf zegt, televisie overkwam hem gewoon, zijn eigenlijke passie is altijd de rijmkunst geweest: het lezen, maar vooral toch het schrijven ervan. En dat blijkt, want sinds zijn veertiende schrijft Tim al gedichten. Nu, veertien jaar later, is daar eindelijk een gebonden werk. VariĆ«rend van rijmpjes geschreven op de grap, tot heel technische stukken - maar gerust ook bijna lyrische gedichten die strak op rijm over liefde, de maatschappij of de dood gaan - neemt hij je aan de hand mee zijn hoofd in. Soms light verse, soms klassiek. Soms makkelijk, soms een puzzel. Soms zwaar, soms licht. Maar elke keer raakt het iets. Een beetje om te lachen, een beetje om te huilen. 


Een aantal weken geleden zag ik heel veel bloggers enthousiast zijn over de gedichtenbundel van Tim Hofman. Tim kende ik al, maar ik wist verder niet veel van hem, ook niet dat hij een dichter is. Ikzelf ben ook dichter en wil graag ooit een gedichtenbundel uitbrengen. Ik hoorde veel goeds over Gedichten van de Broer van Roos en ik wilde hem heel graag aanschaffen. Niet alleen om te lezen, maar ook voor inspiratie. 

Ik deed mee aan een win actie bij Bruna, maar vergat deze al snel. Niet veel later kreeg ik een mailtje waar in stond dat ik de gedichtenbundel had gewonnen. Ik was superblij, en al helemaal toen hij binnen kwam. Ik had namelijk niet verwacht dat hij gesigneerd zou zijn. 



Ik had het boekje op mijn nachtkastje gelegd, zodat ik er af en toe een maar gedichten uit kon lezen. Ik had niet de concentratie om het in een keer uit te lezen, dus dit was een fijn alternatief. 
En voor dat ik er aan begon had ik ook niet veel verwachtingen, ik had immers nog maar een keer een gedichtenbundel gelezen, en die was voor kleine kindjes. 

Ik werd dan ook blij verrast, het is namelijk heel creatief. Tim speelt heel erg met zijn woorden. Sommige stukjes zijn heel kort en rijmen niet eens, andere zijn juist heel lang en ik vind het indrukwekkend dat hij zoveel rijmende woorden heeft kunnen vinden. 
Sommige stukjes zijn vrij simpel, waarbij andere juist heel veel betekenis hebben en ik moest ze dan ook meerdere keren lezen om ze een beetje te snappen. 

Een gedichtenbundel is natuurlijk wat anders dan de fictie boeken die ik altijd lees, maar het was eens wat anders en dat was leuk. Ik ben echt onder de indruk door zijn dichtkunsten 




Titel: Gedichten van de Broer van Roos
Auteur: Tim Hofman
Uitgeverij: J.M. Meulenhof
Aantal pagina's: 96
Sterren: 4/5

Een reactie plaatsen