Cinder - Boek recensie

vrijdag 10 maart 2017

In een futuristisch Nieuw-Beijing leven mensen en androïden door elkaar. Cinder, een getalenteerde monteur, is een cyborg en daardoor een tweederangsburger. Ze woont bij haar valse stiefmoeder, die haar beschuldigt van de ziekte van haar dochter. Maar Cinders stiefzusje is geen uitzondering: er woedt een dodelijke plaag in Nieuw-Beijing, die de bevolking verwoest.
Als prins Kai opeens in haar werkplaats staat, verandert Cinders hele leven. En het laatste wat ze had verwacht, is dat ze het middelpunt van een intergalactische strijd zou worden. Cinder zal moeten kiezen tussen plicht en vrijheid, loyaliteit en verraad - maar om de toekomst van haar wereld te beschermen, zal ze eerst de geheimen uit haar verleden moeten ontrafelen.

Van Cinder had ik al een hele hoop gehoord, zelfs voordat de boeken opnieuw werden uitgegeven voor Blossom Books. Een vriendin had het boek al meerdere keren aan me aangeraden, maar ik wilde er niet aan beginnen omdat ik wist dat alleen de eerste twee delen vertaald waren. Maar he, daar kwam Blossom Books en het probleem was opgelost! In januari ging ik naar de release party van dit boek en ik kocht hem meteen. Hij heeft nog even in mijn kast gestaan omdat andere boeken voorgingen, maar hij was eindelijk aan de buurt. Ik was enorm benieuwd naar deze hertelling van Assepoester!

Om eerlijk te zijn werd ik in het begin een beetje teleurgesteld. Het was zeker leuk, maar het was niet waarop ik gehoopt had. Het ging een beetje langzaam en het interesseerde me niet echt.
Gelukkig kwam daar snel verandering in, want ik kreeg dat vertrouwde gevoel dat betekend dat ik van een boek aan het genieten ben!
Veel viel me niet op aan de schrijfstijl van Marissa, maar het was fijn om te lezen en ik beeldde me dingen goed in. Ik vind haar draai aan dit sprookje erg vermakelijk en ook uniek. Ik moest glimlachen als ik iets herkende van het originele sprookje, maar vond het ook tof dat het soms juist de hele andere kant op ging!

Cinder is een meisje dat weet wat ze wilt, maar niet bij haar doelen en wensen kan door de situatie waar ze in zit. Bij mij kwam ze niet zo sterk over als een Katniss of Fallon, maar dat betekend niet dat ze zwak is. In tegendeel! Ze heeft een wens en een passie en is vriendelijk. Dat maakt haar een mooi personage die ik graag als vriend zou hebben.
Heel soms vertelde Kai de prins wat er in zijn situatie gebeurde, en dat vond ik erg fijn en beeldend. Sowieso houd ik wel van meerdere vertelperspectieven.

Zoals ik al eerder zei beviel het verhaal me in het begin niet zo, maar toen kwam die wending waardoor het interessanter en spannender werd. Ik kon echt blij woorden van bepaalde momenten, maar ook weer boos door andere. Ik zat echt goed in het verhaal en het zal me voorlopig ook nog niet loslaten. Hoe het verder gaat weet ik nog niet, maar ik kan niet wachten tot ik dat ga ontdekken!

Titel: Cinder
Auteur: Marissa Meyer
Aantal pagina's: 376