Boek wishlist #21

woensdag 8 maart 2017




Elke maand deel ik mijn wishlist!






Je kent Tim Hofman waarschijnlijk als presentator van programma's als Je Zal Het Maar Hebben of #BOOS, de documentaires van Spuiten & Slikken op Reis of anders als winnaar van Wie Is De Mol? 2016. Maar, zoals hij zelf zegt, televisie overkwam hem gewoon, zijn eigenlijke passie is altijd de rijmkunst geweest: het lezen, maar vooral toch het schrijven ervan. En dat blijkt, want sinds zijn veertiende schrijft Tim al gedichten. Nu, veertien jaar later, is daar eindelijk een gebonden werk. VariĆ«rend van rijmpjes geschreven op de grap, tot heel technische stukken - maar gerust ook bijna lyrische gedichten die strak op rijm over liefde, de maatschappij of de dood gaan - neemt hij je aan de hand mee zijn hoofd in. Soms light verse, soms klassiek. Soms makkelijk, soms een puzzel. Soms zwaar, soms licht. Maar elke keer raakt het iets. Een beetje om te lachen, een beetje om te huilen. 


Zelf schrijf ik al gedichtjes sinds mijn negende, en ik lees ze dan ook erg graag. In mijn kast heb ik een kinderboekje met gedichtjes er in staan, en daar was ik vroeger dol op. Ook haalde ik er veel inspiratie uit. Nu ik zelf bezig ben met een gedichtenbundel (Echt? Ja echt!). 
Ik ben heel benieuwd naar de gedichtenbundel van Tim. Niet alleen om er inspiratie uit te halen, maar natuurlijk ook gewoon om te lezen!
*Update: Ik kreeg zojuist een mail waarin ik te horen kreeg dat ik dit boek heb gewonnen! Zo leuk!






Zestien jaar geleden werd het koninkrijk Winter onder de voet gelopen door de kwaadaardige koning Angra. De Winterianen werden tot slaaf gemaakt en hun magie werd hun afgenomen. Alle hoop is nu gevestigd op de acht mensen die wisten te ontsnappen en sindsdien op de vlucht zijn. 
Meira was nog maar een baby toen Winter werd aangevallen en kent alleen het leven als vluchteling. De Winterianen zijn vastbesloten om hun rijk ooit terug te veroveren en ondernemen daarvoor gevaarlijke verkenningstochten, waarbij Meira tot haar frustratie nooit mee mag. Dus wanneer ze iets opvangt over een antiek medaillon dat Winter zijn magie kan teruggeven, besluit ze er stiekem achteraan te gaan om zichzelf te bewijzen. 



Dit is gewoon zo'n spannende, dystopie/fantasy/Young Adult boek waar we allemaal wel van houden. Boeken zoals deze doen het altijd wel goed voor mij. Sterke personages, een wereld die ik niet ken en een spannend verhaal. En daarbuiten is de cover heel indrukwekkend!





Following the war, Aang travels to a colony in the center of Earth Nation where friction between neighbors threatens the world's new peace, pitting the Avatar against one of his closest friends.

Ik ben dol op Avatar The Last Airbeder en heb de serie dan ook heel vaak gezien. Nu zijn er ook een hoop stripboeken van Avatar waar ik er nog nooit een van heb opgepakt, en dat wordt wel eens tijd. Als het goed is moet ik met The Promise beginnen en ik ben er echt heel benieuwd naar!





In de tweedehands boekenwinkel van Henry's vader staat een kast met boeken waarin klanten mogen schrijven. In deze kast laat Rachel een liefdesbrief achter voor hem., vlak voordat ze gaat verhuizen. Hij beantwoord haar brief niet. Jaren later keert Rachel terug naar de boekenwinkel. Krijgen Rachen en Henry een tweede kans.

Als eerste sprak de cover me enorm aan. Allemaal blauwe boekjes, en dan de titel in mooie letters er over heen. En toen ik las waar het over ging werd ik nog enthousiaster. Ik heb wel een zwak voor zulke liefdesverhalen. Ik werd ook enthousiast omdat er een boekenwinkel in zit, ik ben heel benieuwd naar alle scenes die zich daar gaan afspelen, en ook naar de personages. 


MOGELIJKE SPOILERS!



Cinder is gevangen genomen in het paleis in Nieuw-Beijing en zal alles op alles moeten zetten om te ontsnappen en te ontkomen aan koningin Levana. Ondertussen is aan de andere kant van de wereld Scarlet Benoit uit Frankrijk op zoek naar haar verdwenen grootmoeder. Scarlet ontdekt dat zij veel verborgen hield, en dat haar geheimen levensgevaarlijk zijn. Straatvechter Wolf lijkt de enige die Scarlet kan helpen, ook al zegt haar instinct dat ze hem niet kan vertrouwen. Als de zoektocht van Scarlet en Wolf hen uiteindelijk bij Cinder brengt, blijkt dat ze elkaar veel meer nodig hebben dan ze ooit konden vermoeden. Het is oorlog op Aarde, en koningin Levana is meedogenloos - en op zoek naar hen. 

Op het moment dat ik dit schrijf heb ik net Cinder uitgelezen, en die vond ik heel goed. Nu ben ik natuurlijk enorm nieuwsgierig naar het tweede deel in de serie. Maar daarbuiten is Roodkapje mijn favoriete sprookje, en daar is dit boek een hertelling van. Ik ben benieuwd hoe Marissa Scarlet zal neerzetten en of ik dingen ga herkennen uit het originele sprookje.

Een reactie plaatsen