Waarom lezen wij?

vrijdag 17 februari 2017



Lezen is al zo lang ik me kan herinneren een van mijn grootste liefdes. Als kind was ik erg eenzaam, en dan pakte ik er graag een boek bij zodat ik vriendjes kon worden met alle leuke personages. Ik stelde me voor dat ik zo in een boek kon stappen en mee kon doen met alle avonturen die de personages mee maakte. Die liefde voor lezen is nooit gestopt, en mijn reden voor lezen weet ik maar al te goed. Het is zo heerlijk om compleet in een boek te verdwijnen en om er nog tijden over na te denken. Als ik omringt ben door boeken, ben ik niet alleen omringt door de boeken. Maar ook door verhalen, avonturen en personages. En ik kan er wel uren over praten, maar nu is het tijd voor de reden van andere lezers.

Geïnspireerd door meerde bloggers vroeg ik andere lezers waarom zij zo graag lezen, en dat ga ik vandaag met jullie delen!





Anne (Anneother Book



Omdat je je volledig in een andere wereld kan wanen en je alle problemen om je heen eventjes kan vergeten en zo tot rust kan komen!



Eline (All The Feels)


Omdat in een boek alles mogelijk is. In mijn "normale leven" ben ik mezelf, maar als ik een boek lees waan ik me even een piraat, of een astronaut, of gewoon een Amerikaans tienermeisje. In boeken kan alles, echt alles, en het is heerlijk om even te verdwijnen in een andere wereld. Oh, en ik word heel snel emotioneel van dingen, en ik houd heel erg van dat gevoel? Intense liefde voor personages, of huilen dat iedereen sterft of zo. Ik houd echt van dingen die me raken, en boeken doen dat.




Nienke (Nienkes Lifestyle)



Er zijn zoveel redenen waarom ik graag lees. Allereerst omdat ik het heerlijk vind om me in een andere wereld te verliezen. Wanneer ik lees voelt het alsof ik even weg ben uit mijn eigen leven en door de ogen van iemand anders mag leven. Er is ook een quote die dat heel mooi verwoord: 'A reader lives a thousands lives before he dies. A man who never reads lives only one.' Verder kan je al lezend zoveel mooie dingen meemaken, die anders enkel in dromen gebeuren. Bovendien vind ik het heerlijk om tijdens of achteraf het lezen van een boek nog na te denken over wat ik nou eigenlijk gelezen heb. Veel boeken brengen een boodschap over, dus nadien voel ik me altijd een stukje rijker.


Sam (Fancy Words)



Waarom lees ik graag? Lezen is niet echt een hobby waar je meteen voor zou kiezen maar zodra je een keer compleet bent weggezonken in een boek dan is het moeilijk om geen volgende uit te kiezen. Ik lees graag omdat lezen mij laat reizen zonder mijn veilige thuis te verlaten. Mijn boekenkast is een wereld aan avonturen bij elkaar en elke keer als ik er naar kijk dan herinner ik me waarom ik er zoveel van hou. Waarom lees ik zo graag? Simpelweg omdat ik daarmee de kans krijg tien levens te hebben in plaats van één.





Joost (NerdyGeekyFanboy)



Omdat lezen een ontsnapping is aan de echte wereld waarin je in de huid kruipt van de meest bijzondere personages die je volledig in beslag nemen, wat auteurs haast echte tovenaars maakt






Waarom lees jij?

3 people left comments on: "Waarom lezen wij?"

  1. Lol ik zie nu pas hoe bagger mijn zinsbouw was, haha. Leuk blogje, Nicky!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, geen probleem hoor. Ik heb het al aangepast. En dankjewel :)

      Verwijderen
  2. Ah wat leuk! Ik lees graag omdat ik steeds meer dingen over mezelf leer, naast dat je zo veel dingen mee kunt maken natuurlijk. Steeds als een personage iets doen wat ik herken, krijg ik het gevoel dat ik er zelf ook iets van kan leren. Elk boek geeft je wel iets mee, als is het maar iets kleins

    BeantwoordenVerwijderen