Unplugged - Boek recensie

vrijdag 3 februari 2017


Skye leeft in de App-wereld; een extravagante, online versie van de echte wereld. Ze werd hier jaren geleden door haar familie naartoe gestuurd in de hoop op een beter leven, maar Skye is een niemand. Een virtuele zestienjarige zonder geld voor dure downloads en exclusieve apps, die van haar virtuele personage iets bijzonders kunnen maken zodat ze in de App-wereld zal opvallen. Al haar hoop is gevestigd op het moment dat ze mag uitpluggen en haar familie in de echte wereld kan ontmoeten. Maar dan worden de grenzen tussen de twee werelden gesloten en zit Skye voor de rest van haar leven gevangen in de App-wereld. Skye riskeert haar leven om haar droom waar te maken -maar eenmaal terug op aarde ontdekt ze dat de realiteit veel duisterder is dan ze zich herinnerde.


Unplugged is een van de acht boeken die ik wilde lezen voor Yalfest, maar daarvoor wilde ik hem ook al graag lezen. Ondanks dat ik niet echt van dit thema (apps, elektronica) houd, is het wel een dystopia verhaal en dat vind ik erg tof. En natuurlijk trok de cover me ook aan!

Zodra ik in het boek stapte, stapte in ik een wereld die ik nog nooit gezien had in een verhaal. Het was zo uniek en ik kon het me echt voorstellen hoe het moest zijn. Het thema past ook zo bij deze tijd waarin iedereen wel een telefoon lijkt te hebben. Social media is ook niet meer weg te denken! Mensen willen graag hun beste kant laten zien, en dat zag ik heel erg terug komen in het verhaal. 

Sky is het hoofdpersonage, en ik kon me best goed in haar vinden. Ondanks dat ik veel op social media zit ben ik er niet gek op. Het mag wel wat minder voor mij. Ik vind het ook heerlijk om uren lang met een boek op schoot te zitten, of mijn creativiteit tevoorschijn te halen zodat ik een tijd aan mijn Wreck This Journal kan werken. 
Haar nieuwsgierigheid naar de echte wereld vind ik prachtig . Ze wil weten hoe de oceaan voelt en wilt de zon op haar gezicht voelen. Zo nieuwsgierig dat ze alles op het spel zet om dat te kunnen ervaren.

Eenmaal in de echte wereld vond ik het boek beter worden. Er kwamen meer personages bij, en veel personages waren niet wie ze leken te zijn. En na dat de vorige boeken die ik had gelezen me nogal tegenvielen, kreeg ik hier echt het gevoel terug dat lezen me brengt. Ik wilde meer weten waardoor ik meer ging lezen dan dat ik normaal zou doen. 

Tegen het einde kreeg ik niet het einde dat ik verwachtte, en ik houd daar van. Het was dus echt een verrassing en ik vond het zo goed in elkaar zitten. En echt goede plottwist!


Titel: Unplugged
Auteur: Donna Freitas
Uitgeverij: Blossom Books
Aantal pagina's: 399
Sterren: 3,5/5


Een reactie plaatsen