Moana - Film recensie

woensdag 1 februari 2017



Drieduizend jaar geleden trokken de grootste zeevaarders ter wereld over de stille oceaan om de vele eilanden van Oceanië te ontdekken. Tot daar op een dag een einde aan kwam en nog steeds weet niemand hoe dat ooit kon gebeuren…

Walt Disney Studios presenteert Moana, een animatiefilm over de avontuurlijke en dappere Moana, die één grote missie heeft: de oceaan over zeilen en de eeuwenoude tradities van haar voorouders herstellen. Op deze spannende ontdekkingsreis ontmoet Moana halfgod, Maui, die haar begeleidt in haar zoektocht. Samen zeilen zij de oceaan over op een waanzinnig avontuur. Onderweg nemen zij het op tegen vreselijke monsters die hun missie proberen te dwarsbomen en ontdekt Moana iets waar zij altijd al naar heeft gezocht: haar identiteit.



Het is wel bekend dat ik enorm veel van Disney houd. En al vanaf het moment dat ik wist dat Disney Moana ging maken was ik enthousiast. Ik wist dat het over een meisje zou gaan dat toen Hawaïaans leek, wat me natuurlijk meteen aan Lilo & Stitch deed denken. Een tijdje later kwam de trailer uit en het leek me zo leuk! De trailer gaf al een heel vrolijk gevoel met zich mee.

Het eerste wat me opviel aan de film was dat het prachtig geanimeerd is. De personages zagen er heel leuk uit. Moana beviel me meteen, omdat ze niet het 'typische' vrouwelijke personage is. Ze is heel grappig, stoer, koppig en heeft een enorme passie voor de oceaan. 
Maui vond ik ook echt heel leuk. Hij is erg vol van zichzelf, maar heeft ook een heel groot hart.

De muziek sprak me ook heel erg aan. Een beetje in het Hawaï tintje, wat me opnieuw deed denken aan Lilo & Stitch doet denken.

Spoilers!!!

Maar het verhaal vind ik ook prachtig. Het is heel nieuw, anders dan andere Disney films (duh). Haar doel is om zichzelf te vinden en om haar eiland te redden. Ik zat helemaal in het verhaal. 
De humor die er in zat vond ik ook echt goed, ik heb meerdere keren hard op gelachen. Maar daarbuiten zat er nog meer emotie in, want ik heb ook met tranen in mijn ogen gezeten.

Volgens mij heb ik ook een paar 'easter eggs' ontdekt. Zo zag ik Sven van Frozen, maar volgens mij ook de gouden bloem van Tangled.

Ik vind het gewoon een prachtige film. De muziek, personages en het verhaal past allemaal zo goed bij elkaar. Disney heeft me niet teleurgesteld!

Een reactie plaatsen