Carve the Mark - Boek recensie

zondag 19 februari 2017

In dit fantastische sciencefictionverhaal creëert Veronica Roth een universum waarin iedereen een unieke gave heeft. Cyra’s gave geeft haar pijn, maar ze kan ook anderen onnoemelijk veel pijn doen. Haar broer Ryzek heerst als wrede tiran over hun land, Shotet. Ryzek misbruikt Cyra’s gave om zijn vijanden te martelen. Maar Cyra is meer dan een wapen in handen van haar broer: ze is snel, veerkrachtig en slimmer dan hij denkt.
Wanneer de knappe Akos uit het vredelievende, naburige rijk Thuve als gevangene in Cyra’s wereld terechtkomt, lijkt de vijandschap tussen hun landen en hun families onoverkomelijk. Samengebracht door het lot moeten ze een allesbeslissende keuze maken.

Toen Veronica Roth aankondigde dat ze een nieuw boek had geschreven werden heel veel lezers enthousiast, zo ook ik. Ik heb enorm genoten van de Divergent boeken en was benieuwd naar de nieuwe wereld die Veronica had gecreëerd. Dat het anders zou worden dan Divergent wist ik al. De achterflap, met alle aparte namen, maakte me ontzettend nieuwsgierig.
Na de Divergent boeken had ik hoge verwachtingen, maar ook doordat zoveel mensen positief waren en hij al erg populair was voordat hij was uitgegeven. Ik wilde het boek dus heel graag lezen, en ben zeker niet teleurgesteld.

Het idee dat het zich allemaal op andere planeten in een ander zonnestelsel afspeelt vind ik tof. Ik kende nog niets van deze wereld en wilde er graag over leren. Ook de verschillende termen die je in het boek zal tegen komen vond ik interessant. Het is wel altijd even lastig om deze dingen te gaan leren terwijl je aan het lezen bent (ik kwam er na het lezen pas achter dat alle termen worden uitgelegd in de achterkant van het boek). Maar naarmate ik meer las leerde ik ook meer.

Carve the Mark heeft twee vertel perspectieven, namelijk Cyra en Akos. Zij zijn dan ook de hoofdpersonages. Door de achterflap was het niet echt duidelijk hoe ze waren, dus ik wilde ze erg graag leren kennen. De twee vertelperspectieven bevalt me altijd wel, want zo kan ik beide personages goed leren kennen en zien hoe beide in een bepaalde situatie staan. Ze bevielen me en ik kon me ook goed in ze plaatsen. Cyra is de sterke dame waar we allemaal zo van houden, en Akos de (knappe), sterke en gevoelige jongen waar ik zo voor zou kunnen vallen. Hun gave maakte hun een stuk unieker.
Elk personage heeft een speciale gave, en dat was heel interessant en voegde zeker toe aan het verhaal. Stiekem zat ik ook te bedenken wat ik voor gave zou hebben.

Ondanks dat ik het een tof verhaal vond, kwam ik er maar lastig en langzaam doorheen. Ik vond het erg langdradig overkomen en had graag wat minder pagina's gehad om het wat interessanter en spannender te houden. Want als het eenmaal spannend was, leek dit maar voor korte duur.
Tegen het einde kreeg ik gelukkig wel die cliffhanger wat me ontzettend nieuwsgierig maakt naar het volgende deel. Ik kan niet wachten om te lezen hoe het verder gaat.

Ik heb erg genoten van dit boek, maar het was niet zo geweldig als ik gehoopt had. Het was niet zo dat ik niet kon stoppen met lezen. Ik denk dat de hype het te groot heeft gemaakt voor mij. Maar, hij was zeker het lezen waard!

Titel: Carven the Mark
Auteur: Veronica Roth
Uitgeverij: Best of YA