The Cage - Boek recensie

woensdag 25 januari 2017

Vijf tieners, drie jongens en twee meisjes, worden wakker in een omgeving die ze niet kennen. Niemand weet waar ze zich bevinden en hoe ze er zijn gekomen. Samen proberen ze erachter te komen waar ze zijn en vooral hoe ze er weg kunnen komen. Maar wegkomen blijkt onmogelijk. Vanachter de zwarte ramen die zich overal in het landschap bevinden worden ze geobserveerd door de Verwanten; buitenaardse wezens die hen vertellen dat de aarde niet meer bestaat. De vijf jongeren zijn de laatste overlevenden en hun belangrijkste taak is ervoor te zorgen dat de mensheid niet uitsterft. Maar is dat wel de echte reden van hun verblijf in de Cage? Moeten ze ontsnappen uit deze buitenaardse gevangenis of berusten in hun lot en hier een nieuw leven opbouwen? En wat als ze ontsnappen? Welke wereld ligt er buiten de muren? Langzaam maar zeker ontdekken ze meer over de Kindred en hun bedoelingen en ondertussen lopen de spanningen tussen de bewoners van de Cage steeds hoger op...

Dit boek stond op mijn Yalfeest leeslijst, want ik wil voor Yalfest is de boeken van de auteurs lezen. The Cage was de eerst die ik tegen kwam, dus ik besloot deze ook op te pakken. Het klonk echt enorm tof en vooral erg uniek. Ik had zo'n gevoel dat ik het echt geweldig zou vinden.

Geweldig vond ik het uiteindelijk niet, maar zeker niet slecht. Het concept is echt heel goed bedacht en uniek. Tijdens het lezen deed het me wel denken aan Het Bottenseizoen en ergens ook wel aan Eenzaam en Extreem Ver Weg. Maar dit boek bracht ook andere dingen met zich mee. In het begin leken de personages erg cliché, karaktereigenschappen die ik al zo vaak eerder was tegen gekomen, maar hoe meer ik las, hoe minder ik dat gevoel kreeg. Elk personage leek verrassingen met zich mee te brengen en dat vond ik goed. Ondanks dat kreeg ik wel een beetje een hekel aan de meeste personages. Ik kon me totaal niet in ze vinden en ergerde me enorm aan ze. Wat ik dan weer wel tof vond was de verschillende vertelperspectieven waardoor ik sommige personages beter kon begrijpen.

Achteraf had ik verwacht dat er meer eentonigheid zou zijn geweest, maar dat was niet zo. En mede door de korte hoofdstukken zorgde dat er voor dat ik sneller doorlas en meer wilde lezen om te ontdekken wat er zou gebeuren. Tegen het einde werd het dan ook heel erg spannend, en het einde had ik totaal niet zien aankomen. Het maakt me enorm nieuwsgierig naar het tweede deel.

The Cage was heel anders dan ik had verwacht, maar het heeft me helemaal niet teleurgesteld. Ondanks dat ik de personages bijna allemaal stom vond, waren er ook een paar die ik wel tof vond. Het was een boek vol verrassingen.

Titel: The Cage
Auteur: Megan Shepherd
Uitgever: Van Goor