Mijn favoriete feitjes

vrijdag 23 december 2016





Al een aantal jaar ben ik dol op feitjes en ik vind het heerlijk om ze aan mensen te vertellen of nieuwe te ontdekken. Vandaag ga ik een paar van mijn favoriete feitjes met jullie delen!



Nicky en de kwallen

Ik ben me gaan verdiepen in kwallen nadat ik Suzy en de Kwallen had gelezen. Suzy, die zelf ook ik van feitjes houdt, verteld vooral over haar fascinatie voor kwallen en dat vond ik echt heel leuk. Zo zei ze dat kwallen eeuwig kunnen leven en geen hersenen, bloed en zenuwstelsel hebben. Ze hebben ook geen longen of kieuwen en ademen met hun hele lichaam. En ze bestaan voor meer dan 95 procent uit water.






Magische ijsberen

Dat ijsberen een zwarte huid hebben weten heel veel mensen al, maar wist je ook dat de vacht van een ijsbeer niet wit maar doorzichtig is? Door dat de zon dan makkelijker op de zwarte huid komt hebben ze het sneller warm. Ook zijn hun haren hol, wat de warmte beter binnen houdt.  En de bovenste laag van hun vacht bevat een laagje olie. Dat houd het water buiten zodat ze droog blijven. 






Significant otters

Otters zien er al mega schattig uit, en dat zijn ze ook! Otters zijn hele goede zwemmers, ze kunnen zelfs acht uur achter elkaar zwemmen, ze kunnen 14 kilometer per uur gaan en vier minuten onder water blijven. Maar wat ik nog wel het leukste feitje vind: otters houden elkaars pootjes vast als ze op hun rugje in het water slapen zodat ze niet van elkaar wegdrijven. Hoe lief is dat!







Heb jij nog leuke feitjes?

Een reactie plaatsen