Suzy en de Kwallen - book review

woensdag 9 november 2016

Sommige harten kloppen maar ongeveer 412 miljoen keer. Klinkt alsof het best veel is, he? Maar dan ben je nog maar twaalf jaar.
Suzy Swanson weet veel dingen die andere niet weten. Zo kan ze het slaappatroon van mieren uitleggen en ze weet dat er elk jaar 150 miljoen mensen door een kwal gebeten worden. Maar ze kan niet begrijpen hoe Franny's leven zo plotseling stopte... voordat Suzy ook maar sorry kon zeggen voor het ergste wat ze haar vriendin ooit had aangedaan. Wanneer Suzy zich terugtrekt in haar eigen, stille wereld, merkt ze dat het universum haar niet laat ontsnappen aan haar verdriet. Verbazingwekkende wonderen zijn overal rondom haar... net als de liefde en de hoop die ze hard nodig heeft om zichzelf te vergeven.

Er zijn maar weinig boeken die me zo'n gevoel hebben gegeven. Een gevoel dat ik niet echt kan beschrijven. Suzy en de Kwallen is een boek dat me recht in mijn hart raakte en enorm veel met me gedaan heeft. Het voelde alsof het boek mij kende en me echt begreep. Het begreep hoe het is om in eens iemand waar je van houd te verliezen aan de dood. Het begreep hoe het is om in je eentje verdriet door te staan. Het begreep hoe het is om in je eigen wereld vast te zitten en hoe moeilijk het is om dat te delen. Het begreep hoe leuk het is om kleine en grote feitjes te weten en hoe die je kunnen fascineren.

Iemand vertelde me dat dit echt een boek zou zijn voor mij en dat het in het straatje zou passen van de boeken waar ik waarschijnlijk het meest van houd.
Ali Benjamin vertelde zelf hoe zij gefascineerd raakte door kwallen en die fascinatie heeft ze in Suzy gestopt. Suzy is een slimme meid en weet van heel veel af, kleine en grote feitjes. Haar hoofd zit er vol mee en dat vind ik prachtig. Ergens herkende ik mezelf wel in haar. Ik ben ook dol op feitjes, zo weet ik bijvoorbeeld dat mieren hun stapjes tellen en dat elke sneeuwvlok uniek is. Maar ook veel van haar verdriet en eenzaamheid herkende ik. Doordat ik mezelf zo goed in haar kon plaatsen was het ook heel fijn en gemakkelijk om het verhaal te lezen.

De stem, of schrijfstijl, was ook heel fijn en daarom vond ik het zo fijn om te lezen. Het verhaal was zo mooi en eerlijk en oprecht. Mijn hart is echt gebroken en ik heb dan ook echt gehuild, en dat doe ik niet vaak bij een boek. Ik vind het oprecht heel jammer dat ik dit boek niet meer voor het eerst kan lezen, maar ik zal er zeker nog lang van na genieten en er ook vaak naar teruggaan. Want buiten dat de aankleding heel mooi is, is dit een van de mooiste boeken die ik ooit mocht lezen.

Titel: Suzy en de Kwallen
Auteur: Ali Benjamin
Uitgever: van Goor