Sterrenstof - bookreview

woensdag 16 november 2016



Dit is geen verhaal over liefde op het eerste gezicht. Maar het is wel een liefdesverhaal. Nou ja, min of meer.
Henry is nooit verliefd geweest. Tot Grace aan het begin van het examenjaar bij hem op school komt. Grace is vreemd. Ze draagt jongenskleren. Ze loopt met een kruk. Ze zegt nee tegen het hoofdredacteurschap van de schoolkrant, waar Henry al jaren van droomt. Het is overduidelijk dat Grace een groot verdriet met zich meedraagt. En toch. Henry wordt verliefd op haar. Tot over zijn oren, met open ogen, met alle kans op een gebroken hart. Want als je geen risico durft te nemen voor de liefde van je leven… wanneer dan wel?


'Wauw!' Dat zei ik toen ik dit boek sloot. Dit liefdesverhaal is anders dan andere. Totaal niet clich√© en propvol emoties.

Sterrenstof is van de nieuwe uitgever Young & Awesome en ik wilde hem ontzettend graag lezen. Ik was meteen verliefd op de cover en de woorden: 'Maar het is wel een liefdesverhaal. Nou ja, min of meer.' Dat gaf me best hoge verwachtingen.
Voor ik er aan begon had ik totaal iets anders verwacht. Iets in de richting van Waar het Licht is, maar dat kreeg ik niet. Wat ik kreeg was heel anders, maar goed anders . Het was veel volwassener dan ik gedacht had en ik kreeg een totaal ander gevoel terwijl ik het las dan ik dacht dat ik zou krijgen.
Sterrenstof gaat over Henry en zijn verhaal, over voor het eerst verliefd worden en alles wat er voor hem bij komt kijken. Verdriet, angst, verwarring en pijn. Ik vond Henry een heel bijzonder personage en vond dat hij groeide in het verhaal door de dingen die hij mee maakte. Een erg wijs en mooi personage.

Krystal Sutherland heeft het allemaal heel mooi beschreven. Ik vond haar manier van woordgebruik en zinnen in elkaar zetten erg goed, terwijl het misschien helemaal niet zo bijzonder is.  Ze gebruikte mooie woorden en soms waren dingen wat po√ętischer in elkaar gezet. Net iets specialer dan anders.

Eigenlijk weet ik totaal niet hoe ik mijn mening moet omschrijven. Ik kan alleen zeggen dat dit boek me erg heeft laten nadenken over wat er gebeurde en al de gevoelens die de personages voelde. Wat ze hadden meegemaakt, hoe ze daarmee omgingen. Ik begreep het enorm goed en kan me niet voorstellen hoe het is om dat mee te maken. Sterrenstof is een bijzonder boek, een bijzonder verhaal.
Het deed veel met me, liet me veel nadenken en dat zal het nog veel meer doen.
Ik vond het einde ook heel goed, heel sterk. Eigenlijk had ik niet over een einde nagedacht of gehoopt, maar dit was goed en ik had het denk ik ook niet anders gewild. Het was erg realistisch en oprecht. Heel mooi.


Titel: Sterrenstof
Auteur: Krystal Sutherland
Uitgever: Young & Awesome
Aantal pagina's: 244
Sterren: 3/5

Een reactie plaatsen