Wink Poppy en Midnight - Book review

zondag 9 oktober 2016

Elk verhaal heeft een held.
Elk verhaal heeft een schurk.
Elk verhaal heeft een geheim.

Wink is het vreemde, mysterieuze buurmeisje met wild rood haar en sproeten. Poppy is blond en boosaardig, en gebruikt haar schoonheid om iedereen om zich heen te manipuleren. Midnight is de lieve, onzekere jongen die tussen hen gevangen zit. Wink. Poppy. Midnight. Twee meisjes. Een jongen. Drie stemmen die van de pagina's spatten in korte, betoverende hoofdstukken en de lezer meesleuren naar een onvermijdelijk einde.
Wat is er echt gebeurd?
Iemand weet het.
Iemand liegt

Toen Blossom Books aankondigde dat ze dit boek gingen uitgeven werd ik enorm enthousiast. Ik had er nog nooit van gehoord, maar wilde hem ontzettend graag lezen. De cover is al prachtig, maar het verhaal klonk zo goed en spannend. Ik was dan ook erg blij dat hij in de Celebratebooks box van september zat. Eerst nog een ander boek uitlezen, en toen kon ik hier in beginnen.

Het boek heeft drie vertelperspectieven. Wink Poppy en Midnight. Wink wordt beschreven als mysterieus en apart. Ze heeft rood krullend haar en veel sproeten. Ze heeft een aparte familie en lees altijd in sprookjesboeken voor aan haar broertjes en zusjes. Poppy is een gemene pestkop die met haar mooie uiterlijk iedereen om haar vinger kan winden. En Midnight is de lieve jongen die tussen de twee in zit. Hij leest graag en kan nooit echt zichzelf zijn.
Ik vond het tof dat het door meerder personages werd verteld, zo zie je hoe een ander in de situatie staat.
In het begin is het nogal misleidend wie nou precies welke rol heeft. Een held, een schurk en een leugenaar. Hoe meer je leest, hoe duidelijker het word. En ongeveer naar de tweede helft van het boek komt de mysterie pas echt naar boven. En het einde zag ik nooit aankomen. Ik had van alles verwacht, maar dit niet.
April Genevieve Tucholke heeft een schrijfstijl die ik nog niet eerder ben tegen gekomen. Het was erg goed gevuld en soms moest ik een zin herhalen. Het switchen van vertelperspectieven was goed, ik had er geen moeite mee en kon me ook gemakkelijk plaatsen in de personages.

Dit boek is zo goed en vreemd en zit vol mysterie en is enorm misleidend. Ik kon er echt enorm van genieten en vind het jammer dat ik hem al uit heb.

Titel: Wink Poppy en Midnight
Auteur: April Genevieve Tucholke