De Appeltaart van Hoop - bookreview

vrijdag 9 september 2016

Oscar Dunleavy bakt de meest perfecte appeltaarten ter wereld. Nu wordt hij vermist en men vermoed dat hij dood is. Niemand lijkt zich erover te verbazen, behalve zijn beste vriendin Meg en zijn broertje Stevie. Meg en Stevie zijn vastbesloten om te ontdekken wat er met Oscar is gebeurd. Samen leren ze over loyaliteit en vriendschap en de kracht van hoop.

Elke keer dat ik iemand over dit boek hoorde praten werd ik enthousiast. Ik wilde hem ontzettend graag lezen om te weten waarom iedereen dit boek zo geweldig vind, maar het liet even op zich wachten door andere boeken. Maar toen kocht ik hem uiteindelijk en ik kon er al snel in beginnen.

De Appeltaart van Hoop is eigenlijk voor een iets jongere doelgroep. Soms merkte ik dat aan de manier van schrijven. Dingen werden iets meer in detail uitgelegd. Maar het verhaal past zeker in het plaatje van de young adult wereld. Er werden ook woorden gebruikt die naar mijn mening niet thuis horen in een jeugd boek. Maar ik vind het ook goed dat jongere lezers onderwerpen zoals deze leren kennen.

Vanaf de eerste paar pagina's wist ik al dat ik enorm veel van dit boek zou gaan houden. En dat klopte! De eerste helft las ik in drie avonden, maar de tweede helft las ik in een avond uit, en ik las tot midden in de nacht. Dit boek kroop in mijn hart, heeft zich daar ingenesteld om er vervolgens niet snel meer uit te komen. Het raakte me recht in mijn hart en ik kon de pijn van de personages bijna voelen.
Ik vond het ook tof dat ik zich in Ierland en deels in Nieuw-Zeeland afspeelde. Dat zijn landen die ik nog niet zo vaak ben tegen gekomen in boeken. Iets wat ik ook goed vond was dat er een personage in een rolstoel zat. Er werd verteld over dingen die echt gebeuren, maar vaak worden vermeden. Het verlies van een ouder, depressie en eenzaamheid. Daarom houd ik nog meer van dit boek. En ik zal er ook zeker nog vaan naar terug gaan.

Titel: De Appeltaart van Hoop
Auteur: Sarah Moore Fitzgerald
Uitgeverij: Van Goor