Schrijftips van Nienkeslifestyle

woensdag 27 juli 2016





Hoi, vandaag is het niet Nicky die jullie bijpraat over haar liefde voor boeken, maar moeten jullie het doen met mij. Ik ben Nienke, van de blog Nienkeslifestyle en ik voel me vereerd om vandaag een stukje op Nicky's blog te mogen schrijven. Ik houd - net zoals Nicky - van boeken en daarnaast is mijn grootste hobby schrijven. Ik schrijf voornamelijk fictie; waaronder langere verhalen, maar ook korte verhalen en songteksten. Omdat ik al een behoorlijke poos schrijf (ongeveer sinds 2012 écht serieus) heb ik vandaag een paar schrijftips voor jullie.  Ze zullen misschien niet zo voor de hand liggen, maar ze werken wel heel goed voor mij. 

Muziek
Wat voor mij heel erg werkt is naar muziek luisteren tijdens het schrijven. Ik heb op Spotify een speciale afspeellijst die ik altijd aanzet als ik schrijf. Dit helpt mij om beter in het verhaal te komen én om me beter te kunnen concentreren. 

Tijdslimiet
Door de jaren heen (dat klinkt alsof ik heel oud ben, haha) heb ik ontdekt dat een woordenlimiet voor mij niet werkt. Als ik mezelf voorhoud dat ik pas mag stoppen nadat ik 1000 woorden heb geschreven en ik na 800 woorden geen idee meer heb wat ik aan het schrijven ben, dan wordt de kwaliteit er niet beter op. In plaats daarvan werk ik met een tijdslimiet. Ik zet mijn wekker op een bepaalde tijd en op het moment dat mijn wekker gaat, kap ik ermee. Ook al zit ik midden in een zin. Wanneer ik dan weer verder ga met schrijven, kom ik veel beter in het verhaal. 



Freewriten
Als ik even geen inspiratie heb of niet zo goed weet wat ik moet schrijven, ga ik freewriten. Tien minuten lang schrijf ik dan alles op wat er in mijn hoofd rondgaat en mag ik mijn pen niet van het papier afhalen. Dus ook als ik even niet weet wat ik moet schrijven, schrijf ik iets op als 'nu weet ik niks om te schrijven'. Het werkt heel erg goed voor mij. Meestal nadat ik dat heb gedaan, heb ik weer inspiratie zat om verder te werken. 

Synoniemen
Ik las ooit een boek waarin er continu stond dat iemand iets "geamuseerd" zei. Op een gegeven moment kon ik dat woord niet meer aanzien. In plaats van telkens het woord "geamuseerd" te gebruiken, had de schrijver beter kunnen afwisselen met synoniemen, zoals bijvoorbeeld "vermaakt". Voor lezers is dat een stuk fijner. Synoniemen.net is een heel fijne site om goede synoniemen te vinden. Ik heb de site bijna altijd openstaan wanneer ik schrijf.



Dialoog
Mocht je een gesprek tussen mensen aan het schrijven zijn, dan is het een idee om het eens hardop voor te lezen. Dan hoor je of het goed klinkt en een echt gesprek is. Wat ik ook wel eens doe is als ik bijvoorbeeld in de trein zit, is het afluisteren van gesprekken tussen mensen. Ik luister hoe ze met elkaar praten en noteer dat vervolgens. Als ik dat later teruglees, kan ik het gebruiken voor mijn eigen dialogen en worden ze er een stuk realistischer op. 

En als laatste: vind je eigen weg. Schrijf en ontdek wat voor jou het beste werkt. Je hoeft niet gelijk een perfect boek te schrijven. Hoe langer je schrijft, hoe beter het meestal gaat. Toen ik net begon met schrijven, dacht ik dat ik goed was, maar als ik dat nu teruglees kan ik wel huilen van de slechtheid. O, en heb er ook een beetje plezier in. Jij bent de baas over alles wat jouw personages doen, dus haal daar je energie uit. 

Liefs,

P.S. op mijn blog staat een gastblog van Nicky, dus neem gerust even een kijkje.


Een reactie plaatsen