Liefde voor boeken

zondag 24 juli 2016




Het is natuurlijk geen nieuws dat een van mijn grootste liefde boeken en lezen is en ik praat er best vaak over, en dat ga ik vandaag weer doen.



Al sinds ik kan lezen ben ik dol op boeken. Mijn moeder nam me vaak mee naar de bibliotheek en dan mocht ik een boek uitkiezen. Maar ik had ook een stapeltje boeken die echt van mij waren. Ik maakte een tent van dekens op mijn bed en ging daar in lezen.
Ik denk dat ik het lezen van mijn vader heb. Hem heb ik heel veel zien lezen. Toen hij het laatst Harry Potter boek las moest hij huilen, dat weet ik nog heel goed. Op dat moment las ik het derde Harry Potter boek. Ook die liefde heb ik van hem gekregen.


Omdat ik niet zo vaak de deur uitga bestel ik mijn boeken meestal. Op Bol.com heb ik een heel lijstje staan. Maar het liefst loop ik een boekenwinkel in zodat ik de boeken echt kan aanraken en goed kan bekijken. Zoals Carrie Hope Fletcher al zei, het gevoel van een boekenwinkel is magisch. Je bent niet alleen omringd door boeken. Je bent omringd door verhalen, personages en nieuwe avonturen. En de boeken zijn al een beetje van jouw voordat je ze gaat kopen, net alsof ze jou kiezen zoals de toverstokken in Harry Potter. En dan kom je thuis en kun je hem een speciaal plekje in je boekenkast geven, of je begint meteen met lezen en vergeet alle andere taken die je moet doen.


Wat ik zo mooi vind aan lezen is dat je echt even kont ontsnappen aan de realiteit. Doordat je een boek leest duik je in een totaal andere wereld en kun je alles om je heen vergeten. Het is ook heel anders dan een film kijken. Je bepaald zelf hoe alles er uit ziet, ook al wordt het beschreven. Je kan je fantasie helemaal de vrije loop laten gaan en genieten.
Ik kan ook uren naar plaatjes van boeken kijken, daar word ik zo intens gelukkig van. Wat het precies is weet ik niet, maar daar maak je mij zo blij mee.




Andere boekenbloggers en lezers zetten een doel voor zichzelf. Meestal is dat vijftig of zelfs honderd en vele halen het ook. Ik zet nooit een doel, want dan is het meer een opgaven dan echt genieten. Ik houd wel bij hoeveel ik lees en op dit moment heb ik er zeventien gelezen. Ik ben een langzame lezer, maar dit is nu al meer dan vorig jaar. Toen las ik negentien boeken, dus dat ga ik zeker verslaan!


Op dit moment lees ik Eenzaam en Extreem Ver Weg. Het duurde even voordat ik er inkwam door mijn leesdip, maar ik vind het nu echt heel tof. Ik denk dat volgende week mijn recensie komt en dan kan ik in een nieuw boek beginnen!



Een reactie plaatsen