Een hoop boekachtige vragen!

woensdag 13 juli 2016




Ik wilde al een tijdje een boek tag doen, maar kon niet echt een leuke vinden. Toen zat ik te neuzen in het archief van Joost en ik kwam deze vragenlijst tegen. Zevenentwintig boekgerelateerde vragen. Vragen over boeken beantwoorden is sowieso altijd erg leuk, al helemaal omdat het er zoveel zijn.
Let's go!


Favoriete kinderboek?

Dat zijn er twee. Toen ik nog maar net kon lezen las ik Muisje Andersom elke avond. En later verslond ik De Kinderen van de Bolderburen. Voor mij was dat toen een erg dik boek, maar toch las ik het zo vaak opnieuw.

Wat lees je op het moment?

Eenzaam en Extreem Ver Weg begon ik maandag in de bus te lezen. Ik heb nog maar een hoofdstuk gelezen, dus heb nog niet echt een mening.

Slechte boek gewoonte?

Hmm, dat weet ik niet zo snel. Ik ben een langzame lezer, maar weet niet of dat echt een slechte gewoonte is.


Heb je een e-reader?


Nee, nee, NEE! Als ik een boek lees wil ik niet naar een scherm staren, maar een echt boek in mijn handen hebben. Ik snap goed waarom mensen er een hebben, maar ik houd het bij fysieke boeken.


Lees je liever één boek, of kun je je aandacht verdelen over meerdere boeken?


Ik lees altijd een boek tegelijk. Ik vind het fijner om mijn aandacht aan één boek te geven zodat ik er zoveel mogelijk van kan genieten.


Favoriete boek dat je dit jaar hebt gelezen?


Ik moest even mijn lijstje er bij pakken, en ik kwam er achter dat dat best lastig is. Eigenlijk zijn het er vier. De laatste twee boeken in The Raven Cycle, Liefdesbrieven aan de Sterren en Waar het Licht is. Maar als ik echt moet kiezen ga ik voor Waar het Licht is. Dat was een hele mooie leeservaring.

Kun je in de bus lezen?


Ja, en dat is heel gek, want ik kan niet in de auto lezen. In de auto word ik heel snel ziek, maar in de bus kan ik heel makkelijk lezen.


Wat zijn de voorwaarden als iemand een boek leent?

Het liefst leen ik geen boeken uit, maar die persoon moet er heel voorzichtig mee zijn. Waarschijnlijk zou ik ook heel vaak vragen of die persoon hem al uit heeft, want er mist toch een boek op mijn plank.

Maak je wel eens ezelsoren? 


NEE! Mijn vader deed dat altijd en daar werd ik boos om. Gelukkig heb ik een mooie collectie boekenleggers die heel goed van pas komen.


Wat is je favoriete taal om te lezen?

Het liefst lees ik Nederlands, maar ik merk dat Engels steeds gemakkelijker gaat.

Wat zorgt er voor dat je van een boek gaat houden?

Natuurlijk de schrijfstijl. Maar het verhaal moet ook mooi in elkaar zitten, en de personages moeten me aanstaan.

Een genre wat je nooit leest, maar wel meer wil lezen.

Volwassen Literatuur lijkt me wel eens leuk om te lezen, maar er staan zoveel boeken op mijn wishlist dat ik nog even wacht, Ooit, op een dag.

Favoriete biografie?

Die heb ik volgens mij nog nooit gelezen.

Heb je ooit een zelfhulp boek gelezen?

Uhm, dat kan ik me niet zo snel herinneren.

Favoriete kookboek?


Ik kook haast nooit, maar het Truly Love to Cook Book van HEMA vind ik erg leuk, er staan erg bijzondere gerechten in.


Meest inspiratievolle boel dat je dit jaar hebt gelezen?

Dat is denk ik Liefdesbrieven aan de Sterren. Zelf schrijf ik al erg lang brieven aan mijn vader, maar dat verwaterde een beetje. Nu doe ik dat wat vaker.

Favoriete leessnack?

Eigenlijk eet ik nooit tijdens het lezen, ik wil graag mijn boek schoon houden.

Heeft een hype van een boek het boek ooit voor je verpest? 


Nee, want ik let er nooit op of een boek een hype is of niet.


Hoe sta je tegenover het schrijven van negatieve recensies?

Het kan niet zo zijn dat iedereen een boek helemaal geweldig vindt, en dan vind ik het goed dat mensen gewoon eerlijk zijn in hun recensie. Zelf zeg ik dan dat ik er meer van verwacht had.

Meest intimiderende boek waar je te bang en nerveus bent om in te beginnen?

Game of Thrones! Die boeken zijn zo dik, en ik hoor dat mensen er echt wel even zoet mee zijn. Zelf wil ik best graag aan de serie beginnen en het liefst lees ik de boeken voordat ik een verfilming zie. Dus hier twijfel ik enorm over.

Boeken die ik het meest waarschijnlijk mee zou nemen op vakantie?


Het liefst boeken die ik nog niet heb gelezen, maar anders mijn favoriete boeken. Dit jaar ga ik niet op vakantie, dus dat scheelt weer.



Noem een boek dat je niet kon uitlezen.



In Hart van Inkt ben ik al een stuk of vier keer opnieuw begonnen, maar op een gegeven moment blijf ik steken. En ik vind het absoluut geen slecht boek, dus ik weet niet waar het aan ligt. Binnenkort maar weer opnieuw proberen.



Wat leidt je af tijdens het lezen?



Als mensen tegen me praten. Dit doet mijn moeder heel vaak en ik wil gewoon lezen! En muziek, dat vind ik ook irritant. 



Favoriete boekverfilming?


      Het eerste wat in me opkomt is If I Stay. Dat boek vond ik al prachtig en ik vond dat de film het zo goed had neergezet. Natuurlijk vind ik de Harry Potter films ook geweldig.                                           

      Hou je er van om je boeken geordend te bewaren?

      Ik denk van wel. Op een plank heb ik mijn meeste series staan, en op een andere staan standalones, contemporary en eerste delen op kleur. Op een andere plank staan zwarte boeken. Dus ja, ik denk het wel.


      Zijn er specifieke boeken die je vermijdt? 



      De Game of Thrones boeken, en de Twilight boeken. In Twilight ben ik begonnen, maar halverwege deel twee ben ik er mee gestopt.



      Een heerlijk guilty-pleasure boek?  

      
      Pfff, die is lastig. Dat weet ik eigenlijk echt niet! Misschien die dunne vampier boeken die ik heb.


      Jeetje, dat was toch nog best lastig. Hopelijk vond je het leuk om te lezen en neem je de tag over.

Wat is jouw guilty-pleasure boek?

Een reactie plaatsen