Alles wat je Lief is - bookreview

woensdag 6 juli 2016




Je kunt misschien niet alles voorspellen, maar sommige dingen wel. Dat ik verliefd ga worden op Olly, bijvoorbeeld. En dat het op een ramp zal uitdraaien. Madeline is allergisch voor de wereld. Zo allergisch dat ze al zeventien jaar niet buiten is geweest. De enige mensen die ze te zien krijgt, zijn haar moeder en verpleegster Carla. Madeline verdrijft de tijd met lezen en het schrijven van ‘spoilende’ boekbesprekingen. Tot er een nieuwe jongen naast haar komt wonen, met ogen in de kleur van de Atlantische oceaan: Olly. Hun vriendschap begint online, maar al gauw is dat niet meer genoeg… Alles wat je lief is gaat over het verlangen naar het onbereikbare, en over alles wat we op het spel zetten voor de liefde.

Toen ik de cover van dit boek voor het eerst zag was ik verliefd, en het klonk ook erg goed en heel uniek. Eindelijk een personage die ziek is waardoor haar wereld heel klein is. Nu is wat Maddy heeft natuurlijk een stuk erger. Ze is namelijk allergisch voor heel veel dingen en mag haar huis niet verlaten. Ik herkende me goed in haar. Maddy wil de wereld zien en naar buiten kunnen. Ik wil meer energie hebben en dus meer kunnen doen. Net zoals zij lees ik erg graag en schrijf ik recensies over boeken, ook al vertel ik geen spoilers. 

De aankleding van dit boek deed me in eerste instantie aan een kinderboek denken. Vrij grote letters, hele korte hoofdstukken en zelfs illustraties. Maar dat was het eigenlijk niet. Ik vond het een goed boek, niet geweldig, maar wel goed. De schrijfstijl was wel fijn en de personages waren goed uitgewerkt, Niet allemaal, maar de belangrijkste wel.

Maar aan het einde werd ik een beetje teleurgesteld. Hoewel het eigenlijk heel goed is, heb ik er een dubbel gevoel van. Misschien omdat als mij dat zou overkomen, ik me ook heel dubbel en rot zou voelen. Het kwam ook nogal abrupt. Het ging iets te snel voor mij op het laatst. 

Over dit boek ben ik wat minder enthousiast dan over de vorige boeken die ik las, die ik juist weer heel goed vond. Maar dat is niet erg, niet ieder boek kan zo goed overkomen op mij. Het was een leuke leeservaring, maar ik had te hoge verwachtingen. 





2 people left comments on: "Alles wat je Lief is - bookreview"

  1. Wat een fijne boekrecensie. Wel jammer dat het einde tegen is gevallen. Nu weet ik niet of ik hem moet lezen of niet, want ik houd niet van slechte eindes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer dat hij minder leuk is dan verwacht, het lijkt me wel een mooi boek! De Engelse cover vind ik trouwens wat mooier, die heeft veel meer kleur!

    BeantwoordenVerwijderen