Rode Koningin - bookreview

vrijdag 26 februari 2016

In de wereld van de zeventienjarige Mare Berrens hebben mensen zilver of rood bloed. Mare en haar familie zijn geboren als lage Roden, voorbestemd om de elite van Zilveren te bedienen. Bovendien bezitten de Zilveren bovennatuurlijke krachten, waardoor ze zo sterk zijn als goden. Als haar beste vriend in het leger moet gaan dienen zet Mare alles op alles om zijn vrijheid terug te winnen. Het lukt Mare om toegang te krijgen tot het koninklijk paleis, waar ze oog in oog komt te staan met de koning. Hij ontdekt bij Mare een verborgen gave – een kracht waarover ze niet had kunnen beschikken – haar bloed is immers rood…

Al sinds ik wist van het bestaan van dit boek, ongeveer een jaar geleden, wilde ik het ontzettend graag. Maar het duurde nog een voordat hij vertaald werd naar het Nederlands. En toen dat eindelijk zover was, duurde het ook even voor ik hem ook daadwerkelijk kocht. Deze maand gebeurde dat en ik heb hem met veel plezier uitgelezen.
Toen ik hem in mijn handen had voelde het als een goed boek ( ik weet het, ik ben raar), en daarom keek ik er nog meer naar uit. En toen begon ik. En dit had ik niet verwacht.

Soms heb je met boeken dat het je het gevoel geeft van een ander boek, en dat had ik met meerdere boeken. Met de Selectie serie, de Darkest Powers en Darkness Rising serie. Maar buiten dat vond ik dit een erg uniek boek. Het is een fantasie verhaal, maar speelt zich af in een dystopie wereld. En die combinatie is verrassend goed.

Er zaten enorm veel spannende momenten in het boek waardoor ik verder las, waar ik normaal zou stoppen om te gaan slapen. Maar ik kon het boek gewoon niet wegleggen. En dan het einde, dat had ik echt nooit verwacht. Ik zal niets zeggen, maar mijn mond viel er van open. En nu kan ik absoluut niet wachten om het volgende deel te lezen, maar dat zal ook nog wel even duren.