Recept: Worstenbroodjes!

donderdag 24 december 2015




Vandaag ga ik eindelijk vertellen hoe je deze heerlijke worstenbroodjes kan maken, want dit is namelijk best speciaal voor mij. Al voor zo lang ik me kan herinneren maakte mijn vader en ik deze iedere kerst, en ze waren altijd een grote hit. Na zijn dood deden we het niet meer, omdat hij alleen het recept wist. Godzijdank dat hij het ergens op een forum had gedeeld, nu konden we ze toch nog maken. Helaas bezorgde de hulp die ik de afgelopen twee jaren kreeg me een hoop stres, en werden ze nooit echt hoe ik wilde. Maar dit jaar ben ik alleen aan de slag gegaan, en heb ik rustig kunnen werken. Ik kan dus zeggen dat ze precies zo zijn als hoe papa ze maakte. En hier komt het recept voor 25 worstenbroodjes.


Benodigheden worst:
-          1,20 kilo worst (verse worst)
-          2 scharreleieren
-          ¼ pak beschuit (of het zelfde gewicht aan paneermeel
-          kruiden

Benodigheden brood:
-          1,5 pak witbrood mix
-          30 gram echte boter
-          0,40 liter handwarm water

Wat te doen

Worst:
Alles goed mengen en naar smaak kruiden. Maak 25 bolletjes en rol deze tot even gelijke worstjes.


Brood:
Goed mengen totdat er een compacte massa bestaat. Maak een grote bal en laat deze onder een theedoek voor vijftien minuten rijzen. Sla vervolgens alle rijs er uit, maak 25 kleine bolletjes en laat deze vervolgend weer rijzen voor een kwartier.
Rol van alle bolletjes ovaaltjes (langer dan de worstjes) en vouw de worstjes hier in. Als het deeg niet zo goed sluit, gebruik dan wat handwarm water. Strijk nog wat geklopt eigeel over de broodjes en prik er wat gaatjes in.
Leg ze voor 20 รก 25 minuten in een voorverwarmde over van 220 graden. Et voila, je worstenbroodjes zijn klaar! Eet smakelijk! 


Tip: 

Maak als eerste het brood, zodat je als dat aan het rijzen is je met het worst aan de slag kan gaan. Zet wat muziek op waar jij je goed bij kan ontspannen en doe het rustig aan.



VOOR


 NA


Een reactie plaatsen