Mijn Hart en andere Zwarte Gaten - Bookreview

woensdag 30 december 2015




 De zestienjarige nerd Aysel is geobsedeerd door het plannen van haar eigen dood. Met klasgenoten die continu over haar roddelen, een moeder die haar nauwelijks kan aankijken, en een vader die met een gewelddadig misdrijf hun dorp opschrikt, ziet Aysel redenen genoeg om haar leven te beĆ«indigen. Maar ze weet niet zeker of ze het alleen durft. Als ze op een website het forum Zelfmoordpartners ontdekt, denkt ze de oplossing te hebben gevonden. Ze vindt er Roman, een jongen die achtervolgd wordt door een familietragedie. Hoewel Aysel en Roman niets met elkaar gemeen hebben, beginnen ze deel uit te maken van elkaars leven. Naarmate hun plan voor zelfmoord vorm krijgt, begint Aysel zich af te vragen of ze er wel mee door wil gaan. Ze zal uiteindelijk moeten kiezen: een einde aan haar leven maken of Roman ervan proberen te overtuigen om samen door te leven.

Dit boek heeft mij uit mijn leesdip getrokken en ik heb hem in vijf dagen uitgelezen. En, dit boek is nu een van mijn favorieten.

Eigenlijk was het best heftig om hier aan te beginnen, aangezien ik een tijd terug ook depressief ben geweest. Maar vanaf het moment dat ik hiervan hoorde, wilde ik het zo ontzettend graag lezen en de avond dat ik het kreeg met kerst begon ik ook meteen. En nu is het dus een van mijn favoriete boeken.

De stem (schrijfstijl) was al ontzettend fijn, en er is nog nooit zo goed uitgelegd hoe een depressie echt is en dat was al zo fijn. Maar dan het verhaal, oh jeetje. Het is heftig, romantisch, mooi, lief en heel soms ook grappig. Tenminste, ik kon er om lachen. En het einde verraste me enorm, ik had echt niet zien aankomen dat dit zou gebeuren. En dat gebeurt haast nooit. En dit is ook nog eens het eerste boek dat mij heeft laten huilen.

Voor mij was het heel realistisch, de gedachte die door de hoofden van Aysel en Roman gingen waren heel erg herkenbaar en het was net of ik eindelijk echt begrepen werd. Dit boek liet mij zien dat ik echt niet alleen ben, en dat je echt gelukkiger kan worden als je in een dip zit. Verder weet ik niet hoe ik het moet beschrijven, maar dit boek is zeker het lezen waard.




Een reactie plaatsen