Het Nachtcircus - Bookreview

dinsdag 24 november 2015

Het circus verschijnt uit het niets. Er gaan geen aankondigingen aan vooraf. Geen circusartiesten die 'Komt dat zien!' door megafoons schreeuwen, geen clowns die het publiek uitdagen, geen sterke man die roept 'Wie durft?'
In de zwart-wit gestreepte circustenten ligt een volstrekt unieke ervaring te wachten, een feest voor de zintuigen. Een magische plek waar je verdwaalt in een doolhof van wolken, waar je door weelderige ijstuinen wandelt, waar je met stijgende verbazing een getatoeëerde slagenmens ziet die zichzelf in een klein doosje weet te vouwen en waar je vol verwondering de schijnbaar onmogelijke trucs van de illusionisten gadeslaat.

Welkom in het Cirque des Rêves…

Het is 1890, en het Cirque des Rêves trekt over de wereld. Achter de oogverblindende façade van trucs en magie van dit toverachtige circus woedt een hevige strijd tussen de twee jonge goochelaars Celia en Marco. Alle twee bezitten ze magische krachten en kunnen ze de werkelijkheid manipuleren. Sinds hun vroegste kindertijd zijn ze door hun leermeesters getraind om deel te nemen aan 'een spel' waarin de een de ander moet verslaan om de beste illusionist te worden. Wat de inmiddels verliefde Celia en Marco niet weten is dat ze marionetten zijn van de eeuwenoude rivaliteit tussen hun twee mentoren, en dat het circus zal dienen als toneel voor een strijd op leven en dood.

Carrie, die een bibliotheek aan boeken heeft, vertelde over dit boek en ik werd al verliefd van het idee. Een magisch circus dat zich afspeelt in 1800 en 1900, een verliefd stel dat gevaar loopt en nog veel meer. Het duurde even voor ik het boek ook daadwerkelijk kocht en ik kon niet wachten om er in te beginnen.

Ik heb er echt lang over gedaan, maar dat komt ook omdat het prop vol informatie staat. Een hele hoop personages, verschillende sprongen tussen tijd en dan ook nog het spel tussen Marco en Celia. Mijn grote hoofd moest even de tijd nemen om al deze informatie een plekje te geven en het niet te laten veranderen in een web van tijd, gebeurtenissen, personages in magie. Dat gebeurde toch, maar uiteindelijk viel alles op het einde toch op zijn plek.

Ik kan echt zeggen dat dit boek bij mijn favoriete boeken zit, want oh wat heb ik hiervan genoten. De schrijfster heeft haar werk goed gedaan want ik kon echt geen genoeg krijgen van deze wondere wereld. De personages waren heel goed uitgewerkt en realistisch, de stemmen waren heerlijk om te lezen en het was net of ik echt even terug in de tijd stapte en ronddwaalde door het circus.

Wanneer komt dat circus eens in mijn woonplaats opdagen?