Onbekende boeken doe je moet gelezen hebben - Booktober

zaterdag 10 oktober 2015




Mijn favoriete boeken zijn niet erg bekend, en dat vind ik ergens wel leuk. Maar ondertussen wil ik zoveel mogelijk mensen laten weten van deze boeken, dus vandaag ga ik daar lekker over babbelen.


The Snow White trilogie - Salla Simukka.

Ik las hier over in een magazine, terwijl ik dat eigenlijk nooit lees. We waren in een vakantie huisje, en mijn boek was uit. Dus, ik koos een magazine en daarin stond een stukje van het eerste deel van deze serie en ik werd verliefd.
Het is een thriller, maar er worden ontzettend veel verwijzingen naar sprookjes gemaakt. En dan vooral, Sneeuwwitje. Lumikki, de hoofd personage (die geweldig is) is de Finse naam van Sneeuwwitje. En het speelt zich ook af in Finland, wat ontzettend veel toevoegt aan het verhaal.
Zoals ik al zei is Lumikki geweldig, maar in mijn ogen ook uniek en ondanks haar gebrek aan positiviteit en glimlachen, een prachtig personage.
Het zijn dunne boeken van nog geen eens 200 pagina's lang, maar het verhaal vult het en daardoor lijkt het veel langer. Het is namelijk zo spannend en zo goed dat je het nog erg vaak wil lezen. Tenminste, dat wil ik. Ik ben echt dol op deze serie.


The Wolves of Mercy Falls - Maggie Stiefvater

Daar ga ik weer hoor...
Ik bedank Tunblr duizend maal voor mij voorstellen een deze geweldige serie. Het gaat dus over weerwolven, maar niet in een Hollywood manier. Nee, veel beter en realistischer waardoor ik stiekem geloof dat weerwolven echt bestaan. Of misschien heb ik te lang met mijn neus in een boek gezeten. Hoe dan ook, de weerwolven hier zijn afhankelijk van de temperatuur, wat voor mij veel logischer klinkt. Wanneer het te koud wordt, veranderen ze in wolven. Ze hebben er dan ook geen controle over. Wat lastig is, want ze wonen dichtbij Minnesota, waar het altijd koud is.
Maar buiten dat. De schrijfstijl is ontzettend fijn, de personages geweldig en prachtig (Samual Roth) en hele goede en spannende gebeurtenissen. Vooral het einde van het laatste deel was zo spannend dat ik vastgeklampt zat aan mijn boek.


Dodenrit - Maggie Stiefvater

Toen ik eenmaal ontdekte dat Maggie mijn favoriete schrijfster is, wou ik meer boeken van haar lezen. En toen kwam ik dodenrit tegen, en het sprak me niet meteen aan. Waarschijnlijk komt dat doordat er een paard op de cover staat. Maar toen las ik de samenvatting, en ik werd ontzettend nieuwsschierig. En toen las ik het, en ik ben dol op het boek. Het is zo iets bijzonders en unieks.  Het gaat over de Scorpio Races, wat altijd plaatsvindt op 1 november. Ruiters moeten waterpaarden ( ook wel Capail Uisce) vangen, hierop trainen en tijdens de race hierop blijven zitten. Deze wezens zijn groter dan normale paarden en levens gevaarlijk.
Het boek draait vooral om Puck en Sean, twee erg bijzondere personages die elkaar tijdens trainingen leren kennen. En oja, Puck is de eerste vrouw die ooit deze race gaat doen. Het speelt zich gewoon af in onze tijd, maar het is net alsof het jaren geleden gebeurde. Dat komt waarschijnlijk door het eiland waar ze wonen.



Verwelken - Chemical Garden trilogie

Dit boek nam mijn moeder een keer voor me mee, en ik werd al meteen verliefd op de cover. En het werd alleen maar beter.
Dit boek speelt zich af in de toekomst, maar het is niet echt een leuke toekomst. Mannen worden maar 25, en vrouwen slechts 20. Dit komt door een vreselijk virus en niemand ontkomt er aan. En dat niet alleen, vrouwen zijn niet echt veilig. Elke dag verdwijnen ze om uitgehuwelijkt te worden, samen met andere vrouwen. Dit gebeurt bij Rhine en het liefst wil ze meteen ontsnappen, maar dit gaat niet echt gemakkelijk. Ik vind dit concept zo mooi en goed, zeker het lezen waard.

Een reactie plaatsen