Little journey trough my thougts #3 - Booktober

donderdag 15 oktober 2015




Laatst vroeg ik me in eens af: waarom lezen wij eigenlijk? Waarom vinden het we leuk? Ik denk dat niet-lezers zich dat ook afvragen. Wat is er nou leuk aan een hoop woorden lezen? En daar heb ik een antwoord op!

Ik denk dat wij lezen om even te ontsnappen aan onze wereld, en in een andere wereld te stappen. Om nieuwe mensen te leren kennen, gebeurtenissen mee te maken. En daar genieten wij van. Wij vinden het heerlijk om even helemaal ergens anders te zijn, terwijl we eigenlijk nog in onze comfortabele stoel zitten met een kopje thee die al koud is geworden. En alles om ons heen lijkt verdwenen te zijn. We zitten in het boek.


Het idee dat er een hele andere wereld, personages en duizenden gebeurtenissen in een boek verstopt zitten vind ik prachtig. Ik heb dus ook een boekenkast gevuld met tientallen, andere werelden. En dat gevoel heb ik ook in een boekenwinkel. Natuurlijk vinden wij het super makkelijk om vanuit onze luie stoel een boek te bestellen. Maar het is ook zo leuk om in een boekenwinkel te stappen en omringd te zijn door al die verhalen, werelden en personages. We kunnen de boeken even voelen, ruiken (ja) en kijken of het bij ons past.



Wij vergeten dus alles om ons heen als we lezen, ook de tijd. En dat kan soms voor problemen zorgen. Vooral als we vroeg op moeten en de volgende dag veel energie nodig hebben. En ik heb het zo vaak meegemaakt dat ik om half elf mijn boek opende, om hem vervolgens om een uur s' nachts weer open te doen en erachter komen dat je de tijd compleet vergeten bent. Ugh!


Lezen is ook goed voor je. Want, je leert nieuwe woorden kennen. Wat ik ook denk is dat je door de gebeurtenissen in het boek levenslessen leert. Personages zijn soms betere leraren dan die van school.


Lezen is iets waarmee ik vrienden heb gemaakt, en dat is heel fijn. Want zo heb ik mensen waarmee ik mijn liefde kan delen. Ik kan met ze praten over boeken die ik heb gelezen, boeken die nog moeten uitkomen en personages waar we smoorverliefd op zijn (Samuel Roth).

1 people left comments on: "Little journey trough my thougts #3 - Booktober"

  1. Leuk artikeltje weer! Vind deze rubriek heel erg leuk :)

    BeantwoordenVerwijderen