Favoriete kinderboeken - Booktober

zondag 11 oktober 2015





Al sinds ik kan lezen verslind ik boeken, en zo had ik als kind ook al een hoop lievelings boeken. Deze heb ik zelfs bewaard, omdat ik ze later aan mijn eigen kinderen wil voorlezen. Ik kan me ook nog erg veel herinneren, en vandaag ga ik er een beetje over vertellen.



Muisje Andersom, de titel legt al een hoop uit. Het gaat over een muisje (Anna) die op een dag alles andersom wil doen. Ze doet haar linkerschoen aan haar rechtervoet en andersom, ze loopt andersom, fietst andersom en slaapt andersom. Als meisje van vier vond ik dit zo leuk, ik las hem bijna elke avond (of ik keek de plaatjes). En omdat dit mijn allereerste lievenlings boekje was, is hij mij ook het meest dierbaar.




Later werden Jip & Janneke en Floddertje mijn favoriete. De tekeningen vond ik super leuk, de verhaaltjes lieten me hardop lachen en ik las ze zo vaak ik kon opnieuw. Nog een leuk feitje: toen ik in groep 1 of 2 zat deden we een klein toneelstukje over Floddertje, en ik mocht Smeerkees spelen! Ik denk dat ze dat expres deden zodat ik niets fout zou doen, maar ik deed alsnog dingen fout. Oeps.


Van dit boek heb ik sowieso het meeste genoten. Deze kreeg ik van mama toen ik in het ziekenhuis werd opgenomen. Ze zei dat het de zelfde schrijfster was van Pippi Langkous en toen werd ik al enthousiast. De Kinderen van Bolderburen gaat over zes kinderen die in één straat van drie huizen wonen. Samen beleven ze allerlei avonturen en ze verzinnen de leukste verhalen die ze vervolgens spelen. Toen vond ik het een ontzettend dik boek, maar ik heb er zo erg van genoten. Ook deze heb ik heel veel gelezen, zoals je misschien wel kunt zien. Wat ik ook erg leuk vond is dat het zich in Zweden afspeelt en ook nog een hele tijd geleden. Stiekem wou ik een van die kinderen zijn.



Al heel vroeg was ik aan het schrijven, en ik schreef gedichtjes. Daarom kocht mijn moeder dit kleine gedichtenbundeltje voor me, en ze vroeg me of ik er zelf ook eentje wou maken. Dat is helaas nog niet gelukt, maar dit boekje is me erg dierbaar geworden. De gedichtjes zijn kort, maar super lief. En de tekeningetjes zijn echt enorm schattig. Ideaal voor kleine dichters.


Zsa Zsa gaat over een meisje dat vanaf haar tiende verjaardag met dieren kan praten, omdat ze op dierendag is geboren. Dit vond ik als kind al geweldig, omdat ik altijd al met dieren wou praten. Maar verder maakt dit meisje een ontzettend groot avontuur mee. Ze stuurt zichzelf namelijk op naar de koningin om haar om hulp te vragen, want de dieren zitten in kleine hokjes en Willy (haar adoptievader) wil niet naar haar luisteren.


Dit boek had mijn moeder al als klein kind, en later gaf ze het aan mij. Hij is niet alleen prachtig, hij is ook nog eens super leuk. Nu zal ik niet zeggen dat het echt een kinderboek is, maar meer een infoboek over kabouters. In dit boek kom je erachter hoe kabouters leven, wonen en nog veel meer. Hoe leuk is dat? Ook deze zal ik blijven bewaren.



Wat is jouw favoriete kinderboek?

1 people left comments on: "Favoriete kinderboeken - Booktober"

  1. De kinderen van Bolderburen en Jip & Janneke heb ik vroeger ook gelezen! Leuk artikeltje :)

    BeantwoordenVerwijderen