Dodenrit - Bookreview

dinsdag 28 juli 2015


Elk jaar in het begin van november is het eiland Thisby volledig in de ban van de Scorpio Race. Ruiters proberen zich lang genoeg vast te klampen aan hun waterpaarden om de finish te bereiken. Sommigen overleven. Anderen sterven. 
Sean Kendrick, negentien jaar, is viervoudig kampioen. Hij is een man van weinig woorden en als hij al angsten heeft, dan begraaft hij ze diep, zodat niemand ze kan zien. 
Met Puck Connolly ligt dat anders. Ze zal als eerste vrouw meerijden in de Scorpio Race. Dat was nooit haar bedoeling. Ze is op geen enkele manier voorbereid op wat er staat te gebeuren. 



Als ik Maggie Stiefvater niet kende, had ik dit boek waarschijnlijk nooit opgepakt, want er staat een paard op. En ik ben absoluut geen paarde meisje. (Ja, ik oordeel op de kaft. Foei Nicky!) Maar, de titel sprak me dan weer wel aan. Dus ik las de samenvatting en was verliefd. Veel te lang heeft hij nog op mijn boekenlijstje gestaan, maar voor de vakantie bestelde ik hem zodat ik hem hier in Frankrijk kon lezen. En oh, wat heb ik genoten.

Maggie Stiefvater heeft een heel normaal onderwerp gekozen: Paardenraces. En zij heeft er iets heel nieuws van gemaakt waardoor ik nóg meer van haar ben gaan houden.

De waterpaarden (capaill uisce) zijn heel anders dan gewone paarden. Ze zijn groter, gemener en zijn niet bang om een hapje van hun ruiter of verzorger te nemen. En dit was zo mooi beschreven, dat ik het helemaal voor me zag. Best gruwelijk, maar daar houd ik dan ook weer van.

Ik was dol op dit boek en ben helemaal tevreden met het einde. In het verhaal werken Puck en Sean zich langzaam naar de Scorpio Race toe, wat ook pas op het einde gebeurt. Maar dat maakte het boek niet minder leuk, in tegendeel. Zo kon ik de personages makkelijk leren kennen en ontdekte hoe zij in de race stonden en wat ze er van vonden. Ondertussen gebeurde er nog van alles wat het alleen maar leuker maakte.

Of er nog een deel twee komt weet ik niet, want ik ben best tevreden met hoe het verhaal is afgelopen. Maar als er nog een deel komt, ga ik die zeker lezen.



Een reactie plaatsen