Kleine dingen die ik bijzonder vind.

vrijdag 29 mei 2015






Regen druppels kruipen langzaam naar beneden, sommige ontmoeten elkaar en gaan samen verder als een enkele druppel. Niet echt iets om over na te denken, maar ik vind het interessant. Magisch zelfs. Als je het zo opnoemt klinkt het onbelangrijk, iets waar je zelfs in je vrije tijd niet zou over nadenken. Maar ik wel. Zo denk ik vaak na over kleine, onbelangrijke dingen. Zoals hoe mieren hun stapjes tellen, of elkaar berichten doorgeven duur hun gezichtje even tegen elkaar te drukken en weer verder te lopen. En dat bij elke andere mier die ze tegenkomen. En hoe mieren in verhouding de sterkste dieren op aarde zijn. For one so small, you seem so strong. Best wel interessant, mieren. 

Maar nu heb ik het over regen.

'The rain taps it's fingers on my window. It asks if it may sing in my ear until I fall asleep. 
I wish the rain was you.'

Een simpel versje. Drie zinnen. Zevenentwintig woorden (ook zo iets, hoe letters en woorden een verhaal kunnen vormen. Iets waar je kunt van genieten, wat je blij maakt. Maar nu dwaal ik weer af. Terug naar de regen.) Maar bij mij komen er meteen duizenden gedachtes in mij hoofd.
Regen.
Veel mensen hebben er een hekel aan, maar ik niet. Het geluid van de druppels die tegen mijn raam tikken, de geur na dat de regen is geweest. Het idee dat miljoenen druppels zich op de aarde storten om planten te voeden, mensen te irriteren of blij te maken. En hoe ze plassen vormen in kuilen in de grond, en hoe je je eigen spiegelbeeld daar in kunt zien. En de druppels die op bladeren blijven liggen. Vissen die feest vieren als de druppels in het water van hun vijver vallen. Of hoe het wegglijd langs het raam als je in een snel rijdende auto zit en dan wegvliegen om zich vervolgens weer op het volgende raam te storten.
En dan komt het gedonder er bij, en het felle licht van de bliksem. Of als je je hand op een raam legt waar aan de andere kant al die druppels kruipen. En als je je hand weghaalt er een afdruk blijft, maar dat het vocht die leegte weer vult.
Ik wil een keer dansen in de regen.
Ja, als je er zo over nadenkt is regen best speciaal.
Toch?

Een reactie plaatsen