Billy Elliot - Musical review

zondag 26 april 2015

Bron

Vrijdag avond kreeg ik onverwachts te horen dat ik gratis en voor niets naar Billy Elliot kon gaan, daar hoefde ik geen twee keer over na te denken. Ik ben al een tijdje bekend met Billy Elliot en keek al graag filmpjes op YouTube. Ik wist ongeveer waar het over ging en het sprak me ontzettend aan. En dus ging ik zaterdag met mijn zusje naar de musical Billy Elliot. Mijn eerste grote musical ooit.

De musical Billy Elliot, gebaseerd op de wereldberoemde film, vertelt het inspirerende verhaal van een 11-jarige zoon uit een arbeidersgezin ten tijde van de mijnstakingen in Engeland (1984-1985). Billy zit op boksen maar belandt toevallig in een balletles. Tot zijn eigen verbazing blijkt hij hiervoor talent te hebben. Tegen de wil van zijn vader in gaat hij, onder begeleiding van zijn fanatieke balletdocente, steeds harder trainen. Uiteindelijk mag hij auditie doen voor de Royal Ballet School in Londen. Billy hoopt zijn droom om danser te kunnen worden te verwezenlijken, hetgeen hem thuis grote problemen oplevert. Want wat is belangrijker? Een gezinsleven redden dat door politieke en sociale omstandigheden aan de rand van de afgrond staat of het geven van een kans aan een kind met een bijzonder talent?

O, wat heb ik genoten van deze voorstelling. Het prachtige verhaal met een vleugje humeur is perfect voor elke leeftijd. Ik heb wat meer gelachen dan mijn tien jarige zusje, maar er waren ook momenten dat zij in de lach schoot.

Wat wel even wennen was, was het dialect dat de acteurs gebruikte. Het verhaal speelt zich natuurlijk af in Engeland en het is dus origineel een Britse productie. Het verhaal speelt zich af in een Britste arbeiderswijk die midden in de mijnenstaking in 1984/1985 plaatsvond. In de Engelse voorstelling wordt met het 'Geordie' accent gesproken. En omdat zo goed mogelijk na te bootsten is er een eigen bedacht dialect gebruikt. Ongeveer tien minuten de show in wende ik daar wel aan.

De voorstelling is voornamelijk dans en in het begin dacht ik dat dat zou gaan vervelen, maar ik kon er geen genoeg van krijgen. Wat kunnen die mensen dansen! En dan het jongetje dat Billy speelde, wauw! Volgens mij had ik Carlos, het jongetje dat ook de première speelde. En dan het gezang, ik heb vaak kippenvel gekregen. Zo mooi vond ik het. En ik zou zeker nog een keer willen!

Kortom, ik raad deze musical zeker aan voor jong en oud!

Billy Elliot wordt elke dag vertoond om 14:30 en 19:30 in het AFAS  Circustheater in Scheveningen/Den Haag. De show duurt ongeveer drie uur met een pauze van ongeveer een halfuur.