Snow White trilogie - Book Review

vrijdag 6 februari 2015

Het is al even geleden dat ik de trilogie van Salla Simukka (Fins) uit heb gelezen, maar ik wou er nog heel graag over schrijven.

Rood als Bloed, Wit als Sneeuw en Zwart als Ebbenhout. De titels zeggen het al meteen; Sneeuwwitje. Toen ik hier over hoorde dacht ik eerst aan een modern sprookje, maar de Snow White trilogie is alles behalve een sprookje. Huurmoordenaars, witwasoperaties, sektes en stalkers. Deze boeken bevat dit allemaal. Ik had nooit gedacht dat dit genre me zo goed zou bevallen. Ik ga de boeken één voor één bespreken.

Wat me ook meteen opviel was dat de zijkanten in de kleuren in de titels waren gemaakt. Een heel mooi detail. Ik vind het witte, rode en zwarte prachtig bij elkaar.
*Lumikki is de Finse naam van Sneeuwwitje.

Rood als Bloed
Er was eens een meisje dat leerde bang te zijn.

Het is de koudste winter in decennia, de straten van de stad zijn bevroren en bedekt met een witte laag sneeuw. De zeventienjarige Lumikki Andersson doet wat ze altijd doet: onopvallend naar school gaan en zich niet inlaten met andermans zaken. Maar die strategie wordt danig op de proef gesteld als ze toevallig een hele hoop briefjes van vijfhonderd euro aantreft in de donkere kamer  van haar middelbare school. Waar komt al dat geld vandaan? En die rode vlekken op de briefjes? Voor ze het weet, wordt Lumikki meegesleurd in een levensgevaarlijk spel van rijke jongeren, drugshandel en internationale criminelen. Het is de koudste winter in decennia, en niet kleurt zo rood op witte sneeuw als bloed.

De beschrijving achter op het boek klinkt enorm luguber. En dat is het ook. Ik schrok best van sommige dingen, want dat had ik totaal niet verwacht. Het verhaal begint erg rustig, maar doordat Lumikki ergens achter komt veranderd dat drastisch. Plots maakt ze dingen mee, dingen waarvan ze nooit had gedacht dat ze die zou meemaken. Maar ook al is Lumikki erg slim, ze komt wel in de problemen.
Het enige nadeel vond ik dat boek zo dun is (204 pagina's), maar ondanks dat is het een goedgevuld verhaal.

Wit als Sneeuw
Er was eens een meisje dat een geheim had.

Lumikki anderson reist in de zomer naar het bloedhete Praag. Aan de tijd voor zichzelf, waarnaar ze zo verlangd heeft, komt algauw een eind als Lumikki wordt benaderd door een jonge vrouw, Lenka. Ze beweert dat ze Lumikki's zus is en maakt een oprechte indruk. Maar toch lijkt ze iets te verbergen...
Terwijl ze haar familiegeheim ontrafelt, krijgt Lumikki te maken met een eigenaardige religieuze sekte, die gaandeweg gevaarlijker blijkt dan ze ooit had kunnen vermoeden. Lenka's leven loopt gevaar, maar dat van Lumikki ook. De genadeloze hitte houdt de stad in haar greep en Lumikki moet zich keer op keer afvragen wie ze kan vertrouwen, want niemands bedoelingen lijken zo zuiver en wit als sneeuw.

Wederom, luguber. Wit als Sneeuw las ik heel snel na Rood als Bloed. Maar tussen de verhalen zitten een paar maanden en er wordt in het begin niet heel veel over Rood als Bloed besproken. Wel loopt er een rode draad door de hele serie die pas in Zwart als Ebbenhout een betekenis krijgt.
In Wit als Sneeuw (188 pagina's) leer je Lumikki veel beter kennen. Voor haar rust gaat ze naar Praag, maar veel rust krijgt ze niet, Algauw moet ze vrezen voor haar leven en plannen bedenken om zoveel mogelijk mensen uit de problemen te kunnen krijgen.
Praag is de perfecte locatie voor dit boek, de hitte deed veel met de dagen en het werd steeds spannender.

Zwart als Ebbenhout
Er was eens een meisje dat een schaduw had

Het is bijna Kerstmis. Voor de kerstvoorstelling op school wordt gewerkt aan de nieuwe interpretatie van Sneeuwwitje en de hoofdrol is voor Lumikki Andersson. Wonderbaarlijk genoeg lijkt alles op rolletjes te lopen. Lumikki heeft tot haar eigen verbazing verkering gekregen met een leuke jongen, die in het toneelstuk de rol van de jager speelt. Maar met de première in zich krijgt Lumikki plotseling berichtjes van een geheime aanbidder, wiens liefde al snel een obsessie blijkt te zijn. De aanbidder dreigt van de première een bloedbad te maken als Lumikki niet doet wat hij zegt. Terwijl Lumikki de Schaduw probeert te ontmaskeren, wordt ze geconfronteerd met de zwartste geheimen uit haar eigen verleden. De tijd dringt, de avond van de première staat voor de deur en Lumikki moet een manier vinden om korte metten te maken met haar stalker, wiens ziel zo wart is als ebbenhout.

Hier keek ik zeker het meeste naar uit. Wit als Sneeuw had ik al rond augustus uit en Zwart als Ebbenhout las ik pas begin november. Ik kon niet wachten om het boek vast te houden en toen dat gebeurde was ik dol blij. Ondanks dat het zo'n weinig pagina's heeft (142) was ik enthousiast. Ik begon meteen aan het boek en het werd direct spannend. Het speelt zich af rond een leuke, vrolijke periode, maar Lumikki kan niet vrolijk zijn. Met de enge berichtjes en haar nare verleden kan Lumikki niet meer helder denken. Ze is doodsbang en het einde gaat niet over rozen voor haar.

Al met al, ik denk dat dit één van mijn favoriete boekseries is. Het is zo uniek, de personages zijn goed uitgewerkt en ik kon de boeken haast niet wegleggen. Het enige nadeel is dat alle drie de boeken weinig pagina's hebben.

* Voor lezers vanaf 15 jaar.
Dit raden de schrijfster en uitgever aan, maar als jij denkt dat je het kunt lezen, moet je het zeker lezen.

De Snow White trilogie is te koop op Bol.com net als andere boeken van Salla Simukka.