Mijn Liefde Voor Boeken & Lezen

maandag 9 februari 2015

Mijn liefde voor lezen bestaat al mijn hele leven. Ik was altijd dol op de verhaaltjes voor het slapen gaan en zodra ik zelf kon lezen verslond ik mijn kinderboekjes.


Lezen en boeken. De woorden alleen al maken mij blij. Nu word ik nog blijer als ik de boeken zie, ze aanraak. Eerst bekijk ik ze, voel ik ze, dan ruik ik ze en dán pas begin ik te lezen. Lezen is voor mij niet alleen lezen. Ik ontsnap even aan de realiteit en vergeet heel de wereld om me heen zodra ik in het verhaal zit.

Mijn liefde voor boeken en lezen heb ik duidelijk van mijn vader. Er stond vroeger een grote boekenkast in de woonkamer met een hoop boeken er in. Van Harry Potter tot the Lord of the Rings. Dat waren dan ook mijn vaders favorieten. Ik kan me nog herinneren dat hij in de grote stoel het laatste Harry Potter boek zat te lezen, en ik las het derde boek naast hem op de poef. En toen hij het boek uit had, moest hij bijna huilen. Ik vond dat toen heel zielig, omdat ik dacht dat het Harry Potter avontuur voor hem voorbij is. Later kwam ik er achter dat hij de boeken gewoon opnieuw las.


Toen ik ouder werd, begon ik de boeken van Francine Oomen en Carry Slee te lezen. Lena Lijstje was duidelijk mijn favoriet en ik heb alle boeken vaker gelezen. Later begon ik de Harry Potter boeken nog een keer te lezen, en toen ontdekte ik The Hunger Games. Ik vond dit concept geweldig en heb enorm genoten van de eerste twee boeken. Spotgaai vond ik niet zo leuk en daar heb ik heel lang over gedaan. En gek genoeg vond ik Mockingjay part 1 heel goed,

Daarna heb ik twee lang een lees dip gehad, maar eind 2012, begin 2013 begon de liefde weer. Ik kreeg een hoop boeken voor mijn verjaardag, waaronder Divergent. Ik had de serie al snel uit en ben daarna meteen naar de bioscoop gegaan om de eerste film te zien. En ook al vond ik de film geweldig, ik zeg altijd dat de boeken beter waren. 


Sinds dien heb ik zoveel boeken verslonden dat ik ze niet allemaal kan opnoemen, maar er is een lijstje dat me erg goed is bijgebleven. Het gebeurt vaak genoeg dat ik een van die boeken er eventjes bij pak om mijn lievelingsstukjes te lezen. Ik fantaseer er over en stel me voor hoe het zou zijn om dat mee te kunnen maken.


Dit is mijn bescheiden boekenverzameling. Het is niet enorm groot, maar ook niet echt klein. Ik ben er zelf erg blij mee en zal ze voor geen goud wegdoen. 


Dit is een klein deel van mijn collectie. De boeken die ik het liefst las als klein kind. Onderhanden Muisje Andersom en de Kinderen van de Bolderburen. Ik ben ook erg trots op het grote Kabouterboek dat ik heb.


Ik verzamel niet alleen boeken, maar ook boekenleggers. Tot nu toe heb ik dit kleine voorraadje waarvan ik de meeste zelf heb gemaakt. De drie linksboven en de onderste.

En natuurlijk heb ik een klein lijstje met all time favorieten:
- Harry Potter
- De Darkest Powers
- Divergent
- The Fault in our Stars
- De Snow White trilogie
- De Wolven van Mercy Falls

Momenteel lees ik Eleanor & Park en ik vind het geweldig. Even geen fantasie, maar een alsnog een heel leuk boek.



Ik weet zeker dat mijn liefde voor lezen en boeken nog heel lang zal duren en dat ik als ik op me zelf woon, een hele grote boekenkast hebt gevuld met honderden boeken.

Houdt jij van boeken?

Een reactie plaatsen